Æresdoktorer ved NTNU

NTNUs styre har utnevnt to nye æresdoktorer. Den ene forsker på hvordan sosiale forhold påvirker den mentale helsa. Den andre er en fremragende forsker på heterogen katalyse.

Æresdoktor Donald Glenn Byrne er klinisk psykolog.
Æresdoktor Jens K. Nørskov er fysiker.

Donald Glenn Byrne er klinisk psykolog og professor ved Australian National University. Han forsker på hvordan sosiale forhold påvirker den mentale helsa, og nyter stor respekt blant de psykosomatiske forskningsmiljøene.

Siden 1993 har han vært faglig rådgiver for idrettsvitenskap, helsevitenskap og Senter for helsefremmende forskning.

Det var Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, sammen med Det medisinske fakultet, som foreslo at Byrne bør bli æresdoktor ved NTNU.

Heterogen katalyse

Professor Jens K. Nørskov er fysiker og leder sin egen forskergruppe ved Stanford University. Han blir regnet for å være en av de fremste forskerne i heterogen katalyse. Han har mottatt en rekke priser i USA, Sveits og Danmark.

Heterogen katalyse er svært viktig i kjemisk industri. For eksempel er bilkatalysatoren en heterogen katalysator.

Mye takket være Nørskov, så blir tetthetsfunksjonell teori regnet som et av de sentrale verktøyene i katalyse og materialkjemi.

Han har vært en mangeårig samtalepartner og støttespiller for katalysemiljøet ved NTNU, særlig da han arbeidet ved Danmarks tekniske universitet.

Det var Fakultet for naturvitenskap og teknologi som ønsket å utnevne Nørskov til æresdoktor.

Hvert år utnevner NTNU-styret to æresdoktorer. Et æresdoktorat tildeles på grunnlag av vitenskapelig eller kunstnerisk/kulturell innsats. Det blir også lagt vekt på internasjonale forbindelser til NTNU.

De nybakte æresdoktorene kommer til NTNU under doktorgradspromosjonen 1. juni 2012, og vil da motta ærestittelen.