Musene manglet

Udvalgene vedrørende Videnskabelig Uredelighed (UVVU) har gått gjennom Milena Penkowas forskningsprosjekter. Forsøksmus glimret med sine fravær, celler fra vevsprøver var ikke å oppdrive.

Den ene uredelighetssaken de undersøkte, dreier seg om en vitenskapelig artikkel hvpr der inngår en gruppe spesialavlede mus. Kommusjonen konkluderer med at Penkowa rett og slett har oppfunnet mus som ikke fantes.. Hun fikk utlevert fem mus til forsøkene, men har siden fabrikkert data og konklusjoner.

"Alvorlig brudd på god vitenskapelig praksis", skriver kommisjonen i følge Universitetsavisen.

Den andre saken handler om opptellinger av celler i lymfeknuter. Penkowa foretok denne opptellingen sammen med noen studenter, som siden trakk seg fra samarbeidet, fordi de ikke kunne se at de data de hadde funnet stemte overens med de Penkowa la fram. Også her kom kommisjonen fram til at mange av cellene ganske enkelt ikke kan ha eksistert.

I en epost til Universitetsavisen skriver Penkowa at "Ja, jeg ble selvfølgelig dømt uredelig av UVVU, hvilket ikke er det spor overraskende. Jeg har aldri hatt noen reell sjanse til å få en rettferdig bedømning av UVVU."