Forskere jukser

Flere forskere jukser og opptrer uredelig. Antallet vitenskapelig artikler som er trukket tilbake, har økt formidabelt de ti siste årene.

Mange forskere ser med bekymring på utviklinga, og bidrar aktivt for å avsløre juks og bedrag hos kollegene, skriver den danske avisa Information.

Juks i Nederland

I juni måtte psykologen Dirk Smeesters forlate Erasmus-universitetet i Rotterdam. Da hadde han innrømmet at han hadde jukset med data for å tilpasse resultat med hypotese. I flere år hadde han forsket på hvordan forbrukere oppfører seg i ulike situasjoner.

Saken kom i kjølvannet av en annen nederlandsk forskningsskandale. Psykologen Diederik Stapel hadde jukset med data i en årrekke og fått publisert minst 30 fagfellevurderte artikler, som var basert på juks.

Publisering gir penger

Information skriver at økt konkurranse om trange forskningsbudsjetter og store honorar hvis artikler blir publisert i de beste tidsskriftene, har økt fristelsen til å dikte opp eller tilpasse data.

Ved hjelp av ny software og statistiske teknikker har mange forskere nå satt seg fore å avsløre svindel. For eksempel har tekstmatching-software blitt et hjelpemiddel som avslører bedrageri og plagiat.

Omfanget øker

- Omfanget av bevisst svindel er nesten umulig å vurdere. Det blir det samme som å spørre: Hvor mange av kontantene som er i omløp, er falske penger, sier Uri Simonsohn fra University of Pennsylvania. Det var han som avslørte forskningsjukset til Smeesters.

En artikkel i tidsskriftet Nature forteller at antallet tilbaketrekninger av artikler fra vitenskapelige tidsskrifter steg med 1 200 prosent de siste ti årene. I samme periode steg antallet publiserte artikler kun med 44 prosent. Det antas at halvparten av tilbaketrekningene skyldes svindel eller mistanke om svindel, skriver den danske avisa.

Må ha tillit

Ferric Fang er professor ved University of Washington School of Medicine og sjefredaktør for tidsskriftet Infection and Immunity. Han understreker at etterrettelighet er helt nødvendig hvis forskerne skal nyte tillit fra samfunnet og skal kunne stole på hverandres arbeid.

- Hvis vi bare blir oppfattet som hvilken som helst annen interessegruppe, som første og fremst er opptatt av å fremme egen karriere på bekostning av pålitelige data, kan det skade hele samfunnet. Vi er nødt til å kunne stole på vitenskapen, sier han til Information.

LES OGSÅ: Forskere til kamp mot bedrag