Innertier for Kahoot

NTNU-professor Alf Inge Wang ble i går tildelt Teknologibragden. Wang er Norges eneste professor i spillteknologi.

Alf Inge Wang er Norges eneste professor i spillteknologi og jobber ved Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap ved NTNU.

Prisen får han for arbeidet med spillbasert læring, og særlig for arbeidet med læringsspillet Kahoot!.

Wang jobber ved Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap ved NTNU, men er for tida bosatt i USA.

Det er Teknisk Ukeblad som deler ut Teknologibragden, og de sier følgende om prisen:

«Årets teknologibragd skal representere en god ingeniørmessig løsning, prosjekt eller gjennombrudd på et teknologisk eller samfunnsmessig problem i Norge, sluttført innen utgangen av 2013.»

Prisvinneren var overrasket og glad:

- Jeg trodde knapt det var sant da jeg ble nominert før nyttår. Det er spennende at juryen har satset på noe som er litt annerledes denne gangen, sier Alf Inge Wang til Teknisk Ukeblad.

Kahoot er skapt for å skape engasjement og læring i klasserommet. Det er lagt opp som et kunnskapsspill på TV, der læreren leder elevene gjennom en rekke spørsmål og alternativer som viser på storskjerm. Elevene bruker bærbar PC, mobiltelefoner og lignende for å svare.

Læringsspillet har i dag nesten 400 000 brukere og brukes i over 100 land.