Kongen hedrer NTNUs Idun Reiten

Professor emerita Idun Reiten er utnevnt til Kommandør av Den kongelige Norske St. Olavs Orden. Utmerkelsen får hun for sin innsats som matematiker.

Statsminister Erna Solberg (H) gratulerte Idun Reiten under prisutdelingen etter Abelkonkurransen på NTNU tirsdag kveld. Til høyre lister preses Nils Christian Stenseth Det Norske Videnskaps-Akademi seg forbi.
Fagfeltet er algebra: I 1982 ble Idun Reiten som første nordiske kvinne, professor i matematikk.
Statsminister Erna Solberg (H) gratulerte Idun Reiten (t.h.) under prisutdelingen etter Abelkonkurransen på NTNU tirsdag kveld.

Superlativene står i kø når NTNU i ei pressemelding beskriver Reitens betydning, både for NTNU, for nasjonen og internasjonalt.

Banet vei

Idun Reiten er Norges mest meritterte matematiker. Hun har mottatt nasjonale og internasjonale æresbevisninger som følge av sin forskning over 40 år. I 1982 ble hun som første nordiske kvinne professor i matematikk.

Reiten ble introdusert for statsminister Erna Solberg (H) under prisutdelingen etter Abelkonkurransen på NTNU tirsdag kveld. Statsministeren var tydelig imponert over Reitens innsats.

Viktig for fagmiljøet

Fagområdet er algebra. Ifølge NTNU ble hun ble ansatt som første algebraiker ved Universitetet i Trondheim og under hennes ledelse vokste det fram en anerkjent algebragruppe som i dag teller over 20 medlemmer.

- Vi ved Institutt for matematiske fag ved NTNU synest det er flott at Idun vert tildelt St. Olavs Orden. Ho har sidan 70-talet betydd svært mykje for fagmiljøet, og er framleis ein inspirerande rollemodell for mange. Dette er velfortent, og vi gleder oss saman med henne, sier instituttleder Einar Rønquist i pressemeldinga.

Dyktig formidler

Reiten er født i Klæbu i 1942. Matematikeren går for å være en fremragende lærer og formidler. Hun er fortsatt svært aktiv, og har oppnådd noen av sine mest betydningsfulle forskningsresultater de siste ti årene.

I 2007 mottok hun Norges Forskningsråds pris for fremragende forskning. Samme året ble hun som første kvinne innvalgt i matematikkgruppa til Kungliga Vetenskapsakademien. I 2009 mottok hun Fridtjof Nansens belønning for fremragende forskning med den tilhørende Nansenmedaljen.

Fylkesmannen overrekker dekorasjonen mandag 10. mars klokka 14.15 i Rådssalen til NTNU.