Innvandrere vil ikke bli allmennlærere

Innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre velger farmasi, odontologi og medisin.

Langt flere lærere skal videreutdannes ved NTNU de kommende årene.

Nesten ingen velger allmennlærerutdanning, skriver kifinfo.no.

- Det er ikke overraskende at stadig flere norskfødte med innvandrerforeldre tar høyere utdanning, sier Alice Steinkellner, seniorrådgiver ved seksjon for utdanningsstatistikk hos Statistisk sentralbyrå (SSB).Tar høyere utdanning og fullfører på normert tid

Hele 45 prosent i alderen 19-24 år med foreldre fra Sri Lanka og India tar høyere utdanning. Blant dem som har foreldre fra Vietnam, studerer 40 prosent, mens det av alle i Norge er 32 prosent. Gutter med foreldre fra Pakistan studerer nå i større grad enn gjennomsnittet for gutter i samme alder i Norge.

Statistikken viser at til tross for noe dårligere resultater på nasjonale prøver og svakere karakterer ved endt grunnskoleutdanning blant norskfødte med innvandrerforeldre, gjennomfører de videregående skole omtrent i samme grad som den øvrige befolkningen.

De går også i større grad direkte over i høyere utdanning, fullfører på normert tid og det er vanligere å ta høyere utdanning.

Når innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre starter opp med utdanningen, er det farmasi, odontologi og medisin som gjelder. På femårige masterstudier er andelen innvandrere og norskfødte med innvandrerbakgrunn i underkant av 15 prosent, men på farmasi er det over 50 prosent.

Andelen innvandrere og norskfødte med innvandrerbakgrunn er også høy på odontologi og medisin. Svært få velger fireårig allmennlærerutdanning, og på master i grunnskoleutdanning er det under 2 prosent.

- Vi vet ikke helt hvorfor det er så lavt, men jeg vil tro det har noe med status å gjøre. Vi kan synse, men vet egentlig ikke så mye om årsakene, bortsett fra at vi har sett trenden i en årrekke, sier Steinkellner.