Frykter for ytringsfrihet ved fusjon

Forskere ved Statens institutt for rusmiddelforskning (Sirus) frykter for sin mulighet til å ytre seg fritt, ved en eventuell sammenslåing med folkehelseinstituttet.

Det er ikke bare innen UH-sektoren fusjonsvinden blåser. Regjeringen vurderer å legge Sirus inn under Statens folkehelseinstitutt (FHI). Dette initiativet har fått Hilde Pape, Sirus-forsker, til å reagere. Til forskning.no sier hun at en slik sammenslåing kan føre til at rusforskerne får svekket sin rett til å ytre seg fritt. Hun viser til at Folkehelsa tilsynelatende har en annen politikk.

- Det synes å være slik at det er direktøren som uttaler seg i offentligheten om kontroversielle saker, sier hun til nettstedet.

Hun viser til den faglige kontroversen mellom FHIs direktør Camilla Stoltenberg og forsker Karl Erik Lund ved Sirus. Stoltenberg og Lund er faglig uenig om snusens betydning for folkehelsen. Mens Stoltenberg advarer om en snusepidemi i Norge som vil føre til mange nye dødsfall, mener Lund det er bedre at folk bruker snus enn at de røyker.

En som derimot hilser en slik eventuell sammenslåing velkommen, er rusforsker Willy Pedersen ved Universitetet i Oslo.

– Det vil kunne gi verdifull synergi. FHI har sterk kompetanse innen epidemiologi og særlig bruk av registerdata, som vil styrke SIRUS- som allerede har dyktige forskere her, uttaler Pedersen til forskning.no.

Beslutningen om fusjon tas i midten av februar.