Styring av Det Midlertidige NTNU

Det fusjonerte NTNU trer i kraft ved årsskiftet. Parallelt avvikles de nåværende institusjonene som egne, autonome størrelser. Hvordan skal det nye NTNU midlertidig styres i 2016?

Styring og styr. Fra venstre Jørn Wroldsen, Marianne Synnes, Gunnar Bovim telefonmøtes onsdag for blant annet å drøfte hvordan NTNU skal styres i overgangsfasen.

Dette blir et av de viktigste spørsmålene som styringsgruppa med de fire rektorene skal diskutere når den møtes onsdag 15.april.

Styringsgruppa er det øverste organet i Fusjonsprosjektet. Gruppa tar opp spørsmålet om hvordan styret i det sammenslåtte universitetet bør sammensettes – samt drøfte hvordan det nye NTNU midlertidig skal ledes i 2016. Dette er to tema hvor styringsgruppa står foran flere vanskelige veivalg, ifølge prosjektets egne nettsider.

En annen sak som står på agendaen onsdag er å ta stilling til hvilke arbeidsgrupper som skal opprettes for å gjennomgå faglig organisering. Styringsgruppa skal også behandle en søknad fra en gruppe studenter som ønsker å arrangere en samling i sommer for studenter som vil hjelpe til med fusjonsplanleggingen.

Fusjonsprosjektet består av tre arbeidsgrupper: Foruten styringsgruppa plattformgruppa og prosjektgruppa.