NTNU til SFU-finalen

To fagmiljø fra NTNU har styrket sin mulighet for å få status som Senter for fremragende utdanning. Nå har de kvalifisert seg til finalen.
Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk og Fakultet for arkitektur og billedkunst er med videre i konkurransen om å få et Senter for fremragende utdanning.
(Foto: Istockphoto)

Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk og Fakultet for arkitektur og billedkunst er med videre i konkurransen om å få et Senter for fremragende utdanning. Foto: Istockphoto

Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen, NOKUT, skal oppnevne tre Sentre for fremragende utdanning. De heldige vinnerne vil få status for fem år av gangen og får tilført tre millioner kroner i året. SFU-ene kan søke om ytterligere en femårsperiode.

Opprinnelig var det 24 fagmiljø som søkte om å få SFU-status. Fem av søkerne var fra NTNU. Etter en silingsprosess skal nå seks fagmiljø konkurrere om å få den attraktive statusen, melder NTNUs kommunikasjonsavdeling.

Finalistene

De to fagmiljøene fra NTNU som deltar i finalen, er:

1) Innovative Teaching of Information Technology (2-IT) ved Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk. Prosjektleder er Guttorm Sindre.

Hovedfokus er prosjektbasert undervisning. I studieprogrammene i Datateknikk og Informatikk er det en god del slik undervisning allerede, men ikke tidlig i studiet. Prosjektet skal blant annet utarbeide et rammeverk for hvordan man skal lage gode prosjektoppgaver for studentene, og se nærmere på hvordan man kan støtte refleksjon og langsiktig læring i studiet.

Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap står bak søknaden, i samarbeid med Høgskolen i Nord-Trøndelag.

2) Transformative Learning in Architectural Education (TransArk) ved Fakultet for arkitektur og billedkunst. Prosjektleder er Bjørn Otto Braaten.

Målsettinga er å undersøke og utvikle læringserfaringens øyeblikk av transformerende karakter. Dette øyeblikket da studenten med ett skjønner noe nytt og tar et avgjørende skritt i retning av å bli arkitekt.

Fakultetet samarbeider med Universitetspedagogikk om prosjektet.

Finalistene vil få besøk i løpet av høsten, og på tampen av året blir det klart hvem av dem som får SFU-status.

LES MER: Kniver om SFU-status

Vil spre kunnskap

Formålet med sentre for fremragende utdanning er:

• Stimulere universiteter og høyskoler til etablering og utvikling av fagmiljøer som tilbyr fremragende utdanning.

• Bidra til kunnskapsbasert analyse og utvikling av undervisning og læringsarbeid som grunnlag for kvalitetsheving og fornyelse ved institusjonene.

• Bidra til gode relasjoner mellom utdanning og relevante samfunns- og yrkesfelt.

• Bidra til utvikling og spredning av kunnskap.

Relaterte artikler

NOKUT-midler:

Håper på SFU-status

NTNU holder pusten og håper de kan slippe jubelen løs i formiddag. Nokut offentliggjør snart hvilke tre læresteder i Norge som får hvert sitt Senter for fremragende utdanning. To av de åtte finalistene kommer fra NTNU.

Skuffet og litt glad

Arkitekturutdanningen og Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap depper ikke sjøl om de ikke fikk SFU-status i denne omgangen. Nå tenker de framover.

NTNU uten SFU-status

NTNU får ikke et Senter for fremragende utdanning. De tre vinnerne er nettopp kåret på Nokuts jubileumskonferanse.

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet. Kommentarer som inneholder lenker må godkjennes manuelt. Det kan derfor ta noe tid før slike kommentarer dukker opp i kommentarfeltet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

Sensurfrist:

Stend det verkeleg so bra til?

Studentane må være bra nøgde med studieprogrammet sitt når det er sensurfristen som opptek dei, skriv Lars Lundheim i denne ytringen.

Rektor ved Nord avgår:

- Valgte selv å gå av

Bjørn Olsen varslet fredag ettermiddag at han fratrer som rektor ved Nord universitet. Han går av på dagen, og han går etter eget ønske.

Ny regjeringsplattform:

Vil øke investeringene i universitetene

Dette lover regjeringen å gjøre for å styrke utdanning og forskning.

Hydros konsernsjef:

Hva jeg lærte av Alunorte-krisen

Ting kan plutselig endre seg. En stor institusjon som har gått i dypt engasjement i et land et helt annet sted i verden, kan plutselig få det vanskelig. Bare spør Svein Richard Brandtzæg. Hva kan NTNU lære av Norsk Hydros erfaring fra Brasil?