Mistenker ulik bruk av karakterer - vil gi studentene nasjonale prøver

– Vi har ingen måter å sammenligne institusjon A og B på, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Publisert Sist oppdatert




Kunnskapsministeren sier til Aftenposten at Kunnskapsdepartementet fra 2015 skal gjennomføre et prøveprosjekt med nasjonale prøver for studenter.

- Vi gjør dette fordi vi mistenker at det er for store kvalitetsforskjeller mellom studiesteder i Norge og at den faglige standarden ikke er god nok. For eksempel får 2/3 av studentene karakteren C eller bedre, og gjennomsnittsstudenten bruker under 30 timer i uken på studiene, sier Røe Isaksen, til Aftenposten.



Matte først ut



Nasjonale prøver finnes i dag i skolene, men ikke på universitets- og høgskolenivå. I pilotprosjektet skal studentene få nasjonale deleksamener i matematikk. Noen av eksamensoppgavene blir felles for alle studentene på samme utdanning og kull, uavhengig av lærested.



– Vi har ingen måter å sammenligne institusjon A og B på. En nasjonal deleksamen vil være lik for alle og kan gi veldig verdifull informasjon om det faglige nivået ved institusjonen, sier Røe Isaksen til Aftenposten.

Detaljene i prøveordningen er ennå ikke kjent, men til Aftenposten sier Røe Isaksen at sykepleier-, ingeniør- og lærerutdanningene er aktuelle mål for prøvene.



NSO og UHR skeptiske



Styreleder Ole Petter Ottersen i Universitets- og høgskolerådet (UHR), som blant annet har hatt ansvaret for å samkjøre karaktersettingen rundt om i landet, er skeptisk til tiltaket.



– Det finnes også andre måter å undersøke hvordan institusjoner og fagmiljøer ligger i forhold til hverandre, for eksempel flere nasjonale sensormøter der en møtes og sammenligner kvaliteten på eksamensbesvarelser. Det er også en fare at en får et system hvor prøvene blir målet. Vi må passe på at man ikke reduserer den friheten lærerne har til å bestemme læringsinnholdet, sier han til Aftenposten.



Også NSO-leder Anders Kvernmo Langset stiller spørsmål ved om prøvene er det beste virkemiddelet for å heve utdanningskvaliteten og forsikre seg om at kvaliteten i eksamensbesvarelsene blir sammenlignbar.