Oslo prøver ut hydrogenbiler

Publisert Sist oppdatert

De neste tre årene skal Oslo by være en testarena for hydrogenkjøretøyer. De 17 bilene har elektrisk motor og hvert sitt lille utslippsfrie kraftverk under panseret.

De får strøm fra hver sin hydrogendrevne brenselcelle,og avgir utelukkende vanndamp fra eksosrøret. Bilene kommer til Oslo som ledd i det største EU-finansierte demonstrasjonsprosjektet til nå for hydrogenbiler. De vil få drivstoff fra en nybygd fyllestasjon for hydrogen som blir innviet mandag morgen, 21. november 2011.

Den nybygde stasjonen ved SINTEFs forskningsbygg i Oslo – Gaustad fyllestasjon – er den første i Norge som lager alt sitt hydrogen-drivstoff utslippsfritt. Prosjektet bærer navnet

"H2moves Scandinavia", og har en ramme på nær 150 millioner kroner.

– Aldri før har EU-kommisjonen gått inn med så store offentlige midler for å demonstrere hydrogendrevne brenselcellebiler. Bilene skal testes ut av vanlige brukere i kjente omgivelser i Oslo-området. Hensikten er å høste praktiske erfaringer med den nye, lovende teknologien, sier forskningsleder Steffen Møller-Holst i en pressemelding fra Sintef.

Sintef-forskeren leder arbeidet med å få etablert fyllestasjonen for kjøretøyene som kommer til Oslo.

En hydrogendrevet brenselcellebil har elektrisk framdrift, slik elbilene har. Men elbiler er for små og har for kort rekkevidde til å dekke behovet for lengre familieturer på en miljøvennlig måte. Hydrogenbilene, derimot, er store nok til å romme en familie, og bilene som inngår i prosjektet har en rekkevidde på opptil 525 kilometer.