Unge jenter til dataverksted
Fra tirsdag 16. til fredag 19. oktober skal jenter fra 7. trinn ved Ila Skole i Trondheim delta på to verksteder i Remida-senteret på Svartlamon. Bakteppet er kunst- og teknologibiennalen Meta.Morf 2012, og jentene skal få utfolde seg og skape ting ved hjelp av informasjonsteknologi. De skal ta i bruk Arduino hardware, åpen kildekode programvare Scratch, og gjenbruksmaterialer.
Meningen med verkstedene er å gjøre unge jenter bedre kjent med informasjonsteknologi, ved å fange oppmerksomhet til dataprogrammeringens kreative karakter og påpeke dens forhold til virkelige objekter og hendelser i hverdagslivet, heter det i en pressemelding.
Verkstedene kalles VåreLeker, og har vakt internasjonal interesse fra Università di Palermo og Andrea Bocelli Foundation Challenges Program.
Ny forskning bekrefter at kombinasjonen av dataprogrammering og sensorenheter med gjenbruksmateriale er meget effektiv i å vekke ungdommens interesse for både kunst, kreativitet og informasjonsteknologi. Personlig tilknytning, aktivt engasjement, samt verdiskapning til sammen gir god garanti for en vellykket læringsprosess.
Våre Leker er et samarbeidsprosjekt mellom Fakultet for Informasjonsteknologi, Matematikk og Elektroteknikk (IME) ved NTNU og ReMida, senter for kreativ gjenbruk i Trondheim. IME sponser hoveddelen av prosjektet, som bygger på forskning rundt kunst og teknologi som har pågått i mange år.
På landsbasis leverer IME rundt 65 prosent av master- og doktorgrads-kandidater i disiplinen. Datamaskiner og datateknikk har blitt helt sentralt for folks hverdag, men gutter og jenter bruker maskinvare og digitale tjenester på ulik måte. Sentralt i prosjektet er at programvare bør dekke begge behov. Tross diverse tiltak for å øke jenterekrutteringen er det fortsatt ulik kjønnssammensetning på realfagene, spesielt datateknikk og informasjonsteknologi. Høsten 2012 var jenteandelen på datateknikk 17 prosent, en økning fra fire prosent i 2005. Dette viser at tiltakene har hatt en viss effekt, men samtidig at mål er ikke nådd.