Dette har ikke skjedd på NTNU siden 1960

Aulaen i hovedbygningen var arena for doktorpromosjon for første gang siden 1960.

Suresh Raj Sharmas var veldig stolt da han mottok æresdoktoratet fra NTNU-rektor Gunnar Bovim.
Ordenspromosjoner/doktorpromosjon/festmøte i aulaen i hovedbygningen ved NTH i anledning NTHs 50-årsjubileum 16. september1960.
Aulaen i hovedbygningen på Gløshaugen var stappfull i forbindelse med doktorgradspromosjonen. Dette er første gang siden 1960 at en doktorgradspromosjon skjer i aulaen.
Doktorpromosjonen inneholdt flere musikkinnslag fra NTNUs egne musikere.
NTNU-rektor Gunnar Bovim er overbevist om at de ferske doktorene vil bidra til å nå NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden.

Den første av årets to æresdoktorater ble delt ut til Suresh Raj Sharmas fra Nepal fredag.

Det skal også være seremoni mandag der Donald R. Sadoway fra MiT får samme tildeling. Han beskrives som én av USAs mest berømte forskere. Materialkjemikeren har skrevet mer enn 150 vitenskapelige artikler og tatt 18 patenter.

73 æresdoktorat

I tillegg mottok 129 ferske doktorer fredag beviset på at de har tatt doktorgraden.

Fra før har 71 personer fått æresdoktorat ved NTNU. Se den fullstendige listen her.

- Forestill dere at dere ble født i Nepal i 1940 der kun to prosent av befolkningen kunne lese og skrive. Så drar du til England og tar en ph.d, kommer tilbake og bygger opp utdanningssystemet og et universitet. Dette har Suresh Raj Sharmas gjort.

Slik begrunnet professor Ole Gunnar Dalhaug æresdoktoratet.

Suresh får æresdoktorgraden for sitt arbeid med å bygge opp et særegent universitet i fattige Nepal, ifølge Gemini. Han har videreutviklet utdanningssystemte i Nepal etter at han fikk oppgaven som leder for den nasjonale utdanningskommisjonen.

Samarbeid siden 90-tallet

– Nærmest som et under var undervisningen klar til å starte opp i september 1994. Jeg kjenner ingen universiteter i utviklingsland som har vokst fram på denne måten. Jeg er imponert over hva Suresh Sharma og hans to medgründere har fått til, sier tidligere NTH-rektor Inge Johansen til Gemini.

Samarbeidet mellom NTNU og Kathmandu University startet på 90-tallet og har utviklet seg mellom fagmiljøer der vannkraft peker seg ut som det viktigste området.

- Noe slikt hadde jeg aldri forventet. Jeg er veldig takknemmelig og vi i Nepal har stor respekt for Norge. Dere har en stor kjærlighet for naturens vakkerhet. Det er verdier som er viktige for oss også. Samtidig er dere dyktige til å ta vare på naturressursene, sa Suresh i sin takketale.

Imponerende seremoni

Programmet under doktorseremonien fredag forløp seg fra akademisk prosesjon til forskjellige musikkinnslag og taler før selve doktorpromosjonen.

En rekke musikkinnslag avløste talene.

- Dette er én av de viktigste dagene i det akademiske året. Forrige gang vi hadde dette arrangementet i aulaen var Kongen her. Nå er dere her, sa NTNUs kommunikasjonssjef Christian Fossen, som var konferansier under doktorpromosjonen.

Store norske leksikon beskriver en æresdoktor som innehaver av en doktorgrad som er tildelt uten doktoravhandling eller disputas som hedersbevisning fra et universitet. I Norge kan en slik doktorgrad tildeles for fremragende personlig innsats i vitenskapens tjeneste eller til fremme av norsk vitenskap, eller som anerkjennelse for ikke-vitenskapelig virke.

Følg Universitetsavisa på Facebook og Twitter.