Berit Rokne blir rektor på Vestlandshøgskulen

Interimsstyret for Høgskulen på Vestlandet (HVL) valgt UiB-professor Berit Rokne (61) som sin første rektor. Hun får stillignen for en åremålsperiode på fire år.

Berit Rokne blir rektor for Vestlandshøgskulen.

– Vi er veldig fornøyde med at vi nå har en rektor for den nye institusjonen på plass, og er trygge på at Rokne har de beste forutsetninger for å ta tak i arbeidet med å bygge den nye institusjonen, sier styreleder for HVL, Arvid Hallén, i en uttalelse på fusjonsinfo.no.

Rokne kommer fra stillingen som professor ved Institutt for global helse og samfunnsmedisin ved Universitetet i Bergen. Hun har også vært prorektor ved UiB fra 2009 til 2013. Før det var hun viserektor for utdanning ved UiB. Den påtroppende rektoren har doktorgrad i sykepleiervitenskap og var studiedirektør ved Høgskolen i Bergen fra 1996 til 1999.

Ifølge Hallén hadde styret en gruppe svært sterke kandidater i innspurten frem mot styremøtet torsdag.

Rokne starter i stillingen som rektor for Høgskulen på Vestlandet 1. januar 2017.

- Dette var veldig gode nyheter. Nå ble jeg først og fremst utrolig, utrolig glad, sier Rokne i en uttalelse.

Hun forteller at det hun umiddelbart ser fram til er å realisere ambisjonene som er satt for den nye høyskolen sammen med ansatte og studenter.

Det er Høgskulen i Sogn og Fjordane, Høgskolen i Bergen og Høgskolen Stord/Haugesund som skal fusjonere til den helt nye Høgskulen på Vestlandet (HVL). HVL blir en av de største høyskolene i landet, med om lag 16 000 studenter.

Ambisjonen er at den nye høyskolen skal bli et universitet med profesjons- og arbeidslivsrettet profil som i tillegg skal prege utviklingen av Vestlandsregionen. Profesjonsutdanninger som lærer-, helse- og ingeniørutdanning skal være ryggraden i virksomheten. HVL får fem studiesteder: Sogndal, Førde, Bergen, Stord og Haugesund.