Nå blir hun svensk æresdoktor

Anne Borg, prorektor for utdanning ved NTNU, utnevnes til æresdoktor ved Lunds universitet i Sverige.

Anne Borg tok over som prorektor for utdanning i august. I mai nesste år blir hun offisielt utnevnt til æresdoktor i Sverige. Bildet er tatt under hennes første dag som prorektor.

Utmerkelsen overrekkes offisielt den 25. mai neste år under en seremoni ved universitetet.

- Anne Borg har en lang karriere innen fysikk. Siden slutten av 80-tallet har hun regelemssig drevet forskning ved den daværende MAX-abben i Lund, og utviklet et samarbeid med forskerne her, skriver universitetet i begrunnelsen for tildelingen.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

- Hun har også vært viktig i utviklingen av forskning på synkrotronlys i Norge, og hun har vært representant i MAX-labbens styre fra 2006 til 2010. I tillegg til det direkte engasjementet i forskning og Lund universitet har hun også vært viktig i utviklingen av det svenske forsknings- og universitetssamholdet.