Innovasjon Norge:

Bovim valgt som ny styreleder

- Dette arbeidet er viktig for videreutvikling av kunnskapstriangelet vårt; utdanning, forskning og innovasjon, sier Innovasjon Norges ferske styreleder, NTNU-rektor Gunnar Bovim.

Gunnar Bovim etterfølger Per Otto Dyb som styreleder i Innovasjon Norge. Dyb valgte å trekke seg fra styrevervet tidligere i vår.

Foretaksmøtet i Innovasjon Norge oppnevnte torsdag nytt styre i selskapet for perioden 2018-2020. Fire av de ni eiervalgte styremedlemmene er byttet ut for ny periode. Ikke uventet er NTNU-rektor Gunnar Bovim valgt som ny styreleder. Han ble innstilt til stillingen i slutten av april.

Bovim: - Ser fram til å bidra

- Innovasjon Norge er statens og fylkeskommunenes viktigste virkemiddel for næringsutvikling i hele landet. Hver dag jobber rundt 700 Innovasjon Norge-ansatte over hele landet og i tretti land for å bistå innovative og nyskapende bedrifter og næringsmiljøer. Dette arbeidet er viktig for videreutvikling av kunnskapstriangelet vårt; utdanning, forskning og innovasjon, og jeg ser virkelig frem til å bidra i et selskap med et så spennende mandat, sier Bovim i en pressemelding.

Bovim etterfølger Per Otto Dyb, som valgte å trekke seg fra styrevervet tidligere i vår.

NTNU-rektoren er i tillegg til å være fersk styreleder i Innovasjon Norge også styreleder ved Oslo universitetssykehus. Han er også styremedlem i Forskningsrådet, styreleder for Divisjonsstyret for samfunn og helse i Forskningsrådet, styremedlem i Bergens forskningsstiftelse og styremedlem i Trondheim Symfoniorkester

Det er det liten tvil om at Bovim har de tyngste vervene blant norske UH-topper.

LES OGSÅ: UH-toppenes styreverv

- Bra for samfunnet

NMBU-rektor Mari Sundli Tveit er blant dem som har de tyngste vervene. Hun er blant annet leder for Universitets- og høgskolerådet og styremedlem i European University Association.

- Det er bra for samfunnet at det er interaksjon mellom akademia og andre sektorer. Styreverv er et eksempel på dette, sa NMBU-rektor, UHR-leder og styremedlem i European University Association, Mari Sundli Tveit, nylig i en uttalelse til UA.

Bovim takket nei til internasjonalt verv

Da det ble klart at Bovim skulle bli styreleder for Oslo universitetssykehus fortalte han at det står i arbeidsavtalen hans ved NTNU at det er ønskelig at han tar på seg styreoppdrag.

Da det ble klart at Bovim ble innstilt som ny styreleder i Innovasjon Norge spurte UA om han har tid – og overskudd – til å sette fullt trykk bak dette vervet, samtidig som han skjøtter rektorjobben på høvelig vis.

- Styrelederjobben kommer ikke til å være veldig tidkrevende. For øvrig er det ikke uvanlig at en rektor også innehar styreverv. Det har vært aktuelt med et internasjonalt styreverv, som jeg takket nei til, blant annet på grunn av tida som ville gått med til reising. Det slipper jeg her, svarte Bovim.

Fire nye i Innovasjon Norge-styret

De tre øvrige ferske styremedlemmene i Innovasjon Norge er Eirik Wærness, direktør og sjeføkonom i Statoil, Merete Nygaard Kristiansen, kommersiell direktør i Nordlaks Produkter AS og Sigbjørn Johnsen, fylkesmann i Hedmark og tidligere finansminister.

Valgkomiteens innstilling er basert på styrets egenevaluering, samtaler med samtlige styremedlemmer og administrasjonen, samt innspill fra Innovasjon Norges eiere. Hele styret i Innovasjon Norge er på valg annethvert år. Valgkomiteens medlemmer består av representanter fra Innovasjon Norges eiere og ledes av Ingelise Arntsen.

Det nye styret i Innovasjon Norge:
Gunnar Bovim (styreleder)
Jørand Ødegård Lunde (nestleder)
Sigbjørn Johnsen
Merethe Nygaard Kristiansen
Eirik Wærness
Arvid Andenæs
Helene Falch Fladmark
Kristin Misund
Jan Løkling

Valgprosessen for ansattvalgte styremedlemmer vil være klar senere i mai.