Tove Lie kåret til «Årets fagpresseredaktør 2018»

Fagpresseprisene for 2018 ble delt ut torsdag kveld.

Khrono-redaktør Tove Lie ble torsdag kåret til «Årets fagpresseredaktør 2018».

Khrono-redaktør Tove Lie ble torsdag tildelt prisen «Årets fagpresseredaktør 2018». Lie er redaktør i nettavisen Khrono.

«En god redaktør må stå beinhardt på prinsippet om åpenhet og ha et stort faglig engasjement. Et høyt tempo er også bra, men evnen til etterrettelighet og etisk tenkning er enda viktigere. Årets fagpresseredaktør besitter alle disse egenskapene og er i tillegg over gjennomsnittet modig. Og mot er også en dyd for en god redaktør - ikke minst for fagpresseredaktører» skriver juryen i sin begrunnelse.

Lie har bakgrunn som ansvarlig redaktør og daglig leder i Nationen, hvor hun også har vært vaktsjef, redaksjonssjef og nyhetsredaktør. Før den tid var Lie blant annet journalist og konstitutert redaktør i Ny Tid og hun har også vært journalist i Klassekampen, Fagbladet, LO-aktuelt og Arbeiderbladet, samt journalist og redaktør i studentavisen Under Dusken.

Lie har også vært forlagsdirektør og har gitt ut flere bøker.

«Årets fagpresseredaktør får prisen for det kontinuerlige arbeidet for økt åpenhet i universitets- og høgskolesektoren, for sitt nyskapende arbeid for å bygge opp en fri og uavhengig stemme i denne viktige sektoren og for sitt mot til å sette seksuell trakassering på dagsorden – lenge før #metoo» skriver juryen i begrunnelsen.

Her kan du lese om alle prisene som ble utdelt torsdag.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.