NTNU: Helt tilfeldig at kampanjen startet på UiOs årsfest

På Blindern t-banestasjon er NTNU det mest synlige universitetet. NTNU-prorektor Bjarne Foss forklarer hvorfor.
Utfordrer uiO. – Faktisk har vi flere studenter fra Oslo og Østlandet enn fra Trøndelag, sier NTNU-prorektor Bjarne Foss. 
        
            (Foto: Yngve Vogt/Apollon)

Utfordrer uiO. – Faktisk har vi flere studenter fra Oslo og Østlandet enn fra Trøndelag, sier NTNU-prorektor Bjarne Foss.  Foto: Yngve Vogt/Apollon

Studenter, UiO-ansatte og andre som ankom Blindern t-banestasjon på universitetets årsfest mandag, ble møtt av en diger reklame for NTNU, skriver Uniforum.

«Challenge yourself» står det med store bokstaver på banneret som fremdeles henger langs gangbrua over skinnene. NTNU-logoen er tydelig plassert på begge sider.

– Det kommer mer

På Twitter tolket UiO hendelsen slik: «NTNU annonserer på Blindern T-banestasjon. De har nok forstått hvor de flinkeste studentene befinner seg»

At de flinkeste studentene befinner seg på UiO, er NTNUs prorektor for forskning og formidling, og ansvarlig for reklamen Bjarne Foss usikker på:

– Hvis vi ser på inntaksstatistikkene fra i sommer, så tror jeg det er ganske likt fordelt, sier han til Uniforum.

– Hvorfor har NTNU et svært reklamebanner hengende på Blindern t-banestasjon?

– NTNU rekrutterer fra hele landet. Faktisk har vi flere studenter fra Oslo og Østlandet, enn fra Trøndelag. Akkurat nå har vi en nasjonal kampanje for å synliggjøre NTNU. Den går altså ikke bare i Oslo, men også i Stavanger, Bergen og Tromsø, sier Foss.

– Er UiO det eneste universitetet der dere reklamerer omtrent på campus?

– Det er fordi t-banen går forbi der. Vi har også reklamer andre steder i t-banenettverket. Og etter hvert vil det komme mer, røper prorektoren.

Tilfeldig sammentreff

At kampanjestart falt på samme dag som UiOs årsfest, var tilfeldig:

– Det visste jeg ingenting om. Det med bursdagsfeiringer er ukjent for NTNU. Dere feier altså årsdag hvert år den samme dagen? Det gjør ikke NTNU.

– Jeg traff Svein Stølen på et møte i går, i en annen sammenheng, og forklarte da at vi ikke visste at det var UiOs årsfest. Det var helt tilfeldig at kampanjen startet akkurat den dagen, forsikrer Foss.

Prorektoren lar ikke sjansen gå fra seg til å reklamere for kampanjen:

– Hele problemstillingen er å sette fokus på etablerte sannheter gjennom et challenge-begrep. For eksempel «Challenge democracy». Demokratibegrepet blir både brukt og misbrukt, og mange av dagens unge synes ikke at demokrati er viktig. Vi har også «challenge truth», som er aktuelt blant annet i forbindelse med fake news og røvertidsskrifter, forteller Foss.

Derfor er kampanjen på engelsk

Noen har kanskje undret seg over hvorfor reklamen er på engelsk. Ifølge Foss er det to grunner til det:

– Vi ønsker også å nå personer som ikke snakker skandinavisk. I tillegg er valget av språk i seg selv en måte å løfte språkdebatten på, forklarer prorektoren.

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet. Kommentarer som inneholder lenker må godkjennes manuelt. Det kan derfor ta noe tid før slike kommentarer dukker opp i kommentarfeltet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

NTNUere fløy til sammen 1760 ganger rundt jorden i 2018

I fjor reiste NTNU-ansatte jorden rundt til sammen 1.760 ganger. En kampanje skal få de ansatte til å fly mindre.

NTNU-styrelederen slutter i jobben som Hydro-sjef

Svein Richard Brandtzæg gir seg som konsernsjef i Norsk Hydro etter ti år.

Savnet norske begreper - laget ordbok i matematikk

Da det ble vanskelig å føre en samtale på norsk om matematikk, tok ansatte og studenter ved Institutt for matematiske fag grep. Nå er den norsk-engelske ordlisten med nesten 2.000 oversettelser lansert.

Leder:

NTNU – en stresset organisasjon

En «havarikommisjon» og to faktainnhentingsgrupper har vært operative på ulikt hold ved NTNU denne vinteren. De er symptomer på en stresset organisasjon.