NTNU faller 100 plasser på ny rangering

Times Higher Education har nok en gang rangert verdens universiteter. Resultatet er at NTNU faller 100 plasser, mens universitetene og Oslo og Bergen klatrer.

Tilfanget av tidligere ansatte ved høyskoler, slik som her i Gjøvik, i forbindelse med fusjonen pekes på som årsak til at NTNU faller på ny rangering.

Universitetet i Oslo kommer klart best ut av de norske på Times Higher Education sin rangering av verdens universiteter med en 121.plass. Det er 25 plasser høyere enn fjorårets 146.plass, og universitetets beste plassering i rangeringens historie.

På andreplass når en kun ser de norske universitetene kommer Universitetet i Bergen. De plasseres på en 197.plass internasjonalt, sammenlignet med plasseringen i intervallet 201-250 i fjor.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

- Urettferdig å sammenligne gamle og nye NTNU

For NTNU er dog rangeringen en litt tristere lesning. Mens universitetet i fjor ble plassert i intervallet 251-300 har de nå falt rundt 100 plasser til intervallet 351-400.

- Hovedforeklaringen er at det er «nye NTNU» som rangeres for første gang. Mange av indikatorene er bygd opp slik at du normaliserer dem mot antall vitenskapelig ansatte. Når «nye NTNU» fikk vitenskapelige asatte som i hovedsak har brukt tiden på undervisning slår det negativt ut sammenlignet med «gamle NTNU» hvor de vitenskapelige ansatte i større grad fordelte tiden sin jevnt mellom undervisning og forskning. Sånn sett urettferdig å sammenligne, sier Andreas Slettebakk Wangen, seniorrådgiver ved Avdeling for virksomhetsstyring og ansvarlig for å levere tall til rangeringer og å tolke resultatene.

Briter på topp

Times Higher Education rangerer universitetene etter undervisning, forskning, siteringer, inntekter fra næringslivet og internasjonalisering.

De tre universitetene som topper den internasjonale listen er University of Oxford (Storbritannia), University of Cambridge (Storbritannia) og Standford University (USA).