Dette er den nye lederduoen i Forskerforbundet

Guro Elisabeth Lind og Kristin Dæhli ble enstemmig valgt som Forskerforbundets nye leder og nestleder.

Kristin Dæhli Guro(t.v.) og Elisabeth Lind er valgt som henholdsvis nestleder og leder i Forskerforbundet.

Når Petter Aaslestad ved nyttår tar sin forbundslederhatt og går er det to Guro Elisabeth Lind som tar over ledervervet i Forskerforbundet, som første kvinne siden 80-tallet.

Lind er kreftforsker og professor, og jobber i dag ved Oslo Universitetssykehus og Universitetet i Oslo.

Hun er tidligere leder av Akademiet for yngre forskere, og har også vært lokal tillitsvalgt for forbundet.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Med seg på laget får hun den nyvalgte nestlederen Kristin Dæhli, som i dag er tillitsvalgt ved Forskerforbundet NTNU.

I en pressemelding fra Forskerforbundet omtales hun som en av forbundets mest erfarne tillitsvalgte med en lang rekke verv både nasjonalt og lokalt.

Valget gjelder for perioden 2019 til 2021.

LES OGSÅ: Kristin Dæhli stiller til valg som nestleder i Forskerforbundet

Videre ble Ellen Karoline Dahl fra Universitetet i Tromsø, Sebastian Eiter ved Norsk Institutt for Bioøkonomi, Brita Haugum ved Ahus, Belinda Eikås Skjøstad ved Universitetet i Oslo og Steinar Vagstad ved Universitetet i Bergen valgt inn i styret.

Varamedlemmer er Lena Marie Kjøbli ved Norges miljø og biovitenskapelige universitet, Berit Bratholm ved Universitetet i Sørøst-Norge og Brynjar Kulset ved Nasjonalbiblioteket.