Rice får fire nye år

Styret ved Oslomet besluttet i dag å gi Curt Rice fire nye år som rektor.

Den nåværende rektorperioden går ut neste sommer. Men styret ved Oslomet besluttet nå å forlenge ansettelsen med ytterligere en periode.

Styret har i dag ansatt en godt kvalifisert rektor for den neste perioden, som viser sterkt engasjement for OsloMet sitt samfunnsoppdrag. Curt Rice har levert effektivt i tråd med de målsetninger han og styret har jobbet etter til nå, først og fremst ved å få gjennom universitetsakkreditering, og ved at institusjonen har tatt en langt mer synlig posisjon i sektoren og samfunnet for øvrig. I tillegg er vi godt på vei med profesjonalisering av organisasjonen, sier styreleder Trine Syvertsen i følge pressemelding.

- At han har inngående kunnskap om institusjonen og prosessene vi er i, har selvsagt stor betydning for kontinuiteten i den gode utviklingen universitetet er inne i. Jeg ser frem til å samarbeide videre med Rice om å etablere Oslomet som en enda mer sentral aktør og samarbeidspartner for våre omgivelser, sier Syvertsen.

Styrelederen poengterer at det har vært en grundig prosess.

- Det er en omfattende prosess å ansette en rektor, og det er mange som har lagt ned mye arbeid med intervjuer og vurdering av flere kandidater, sier Syvertsen.

- Jeg er veldig glad for å ha fått tillit til å fortsette i en jobb jeg trives virkelig godt i, og som jeg opplever som svært meningsfull, motiverende og utfordrende, sier Curt Rice.

Curt Rice ble ansatt som rektor ved daværende Høgskolen i Oslo og Akershus 1. august 2015, og kom den gangen fra en professorstilling ved Institutt for språkvitenskap ved Universitetet i Tromsø (UiT).

Rektorperioden utløper først 31. juli 2019, men ettersom rektoren skal ha mulighet til å være med på å ansette nye prorektorer og øvrige åremålsansatte, ble ansettelsen unnagjort allerede nå.

Et bredt sammensatt innstillingsutvalg på 25 medlemmer fra organisasjonen har hatt rådgivende funksjon i arbeidet med ansettelsen, blant annet ved å bistå med å finne kandidater og velge ut hvem som skulle intervjues. De var også til stede i den siste intervjurunden.