Arendalsuka:

UiO brukte 16 000 på vann, NTNU brukte 173 000 på arrangementer

Det meste gikk til leie av båt, men Universitet i Oslo brukte også 40 000 på t-skjorter og vannflasker med logo på under Arendalsuka. NTNU brukte 173 000 kroner på arrangementer og 114 000 kroner på overnatting.

NTNU hadde sju arrangementer under Arendalsuka 2018. Bildet er fra ett av dem, avholdt på båden MS Sandnes. Båten ble brukt av NTNU til både arrangementer og overnatting.

«For meg handler dette om samspillet med samfunnet rundt oss og om legge til rette for å ta kunnskap i bruk. Det handler ikke om merkevarebygging, men om å sette viktige tema på agendaen og se på samfunnets utvikling med det kritiske og undersøkende blikket et universitet skal ha».

Det har rektor Svein Stølen ved Universitetet i Oslo (UiO) tidligere skrevet i sin egen blogg. Blogginnlegget handler om at UiO skal sette dagsorden under Arendalsuka, skriver På Høyden.

I august gikk det med cirka 16 000 kroner til flaskevann, 26 000 til t-skjorter og vel 18 000 kroner til Facebook-sponsing da UiO var til stede under det store arrangementet i sør.

UiB brukte nærmere 700 000 på Arendalsuka, skrev På Høyden tidligere denne uken. Da er ikke arbeidstimer regnet med. Men UiB var altså ikke det eneste universitetet som brukte mye penger på disse dagene i sørlandsbyen.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Vann og Facebook

UiO har totalt brukt omtrent det samme som UiB, og opplyser at de har brukt om lag 70 000 kroner på å markedsføre de 25 arrangementene universitetet arrangerte om bord i skipet de leide, og i tillegg om bord i forskningsfartøyet Trygve Braarud. Inni denne summen er altså både t-skjorter og vann. I tillegg ble det jobbet i 72 timer med innholdsproduksjon til de samme 25 arrangementene. UiO oppgir en timepris på 195 kroner, noe som gir en sum på noe over 14 000.

Vel en halv million kroner, har gått til leie av MS Sunnhordland og til servering på arrangementer. Men i motsetning til UiB, som leide Statsraad Lehmkuhl, hadde UiO et skip der de som deltok fra universitetet også kunne overnatte.

Når det gjelder reiseutgifter opplyser UiO at de ikke har oversikt over disse, men at de er lave. Mange reiste flere sammen i privatbil, noen tok toget – og en ansatt skal ha benyttet den gratis Ikea-bussen som gikk mellom hovedstaden og Arendal under Arendalsuka.

UiB brukte om lag 100 000 kroner på ymse profilering, blant annet over 30 000 kroner på en modell av et menneske, laget av treklosser.

Dialogarena

Stein Mortensholm er seniorrådgiver ved NTNUs kommunikasjonsavdeling og arbeider blant annet med samfunnskontakt. Han sier noe av det samme som Stølen.

– For NTNU er ikke Arendalsuka markedsføring eller profileringsaktivitet. Det er en dialogarena.

– Hva konkret får dere ut av å være der?

– I fjor møttes toppsjefene ved NTNU og NAV hverandre og ble enige om å arbeide mer systematisk sammen. Det har skjedd. Etter møter i Arendal lanserte NTNU AI-lab sammen med Telenor. Nå er det en nasjonal arena, nevner Mortensholm, og legger til:

– Vi har også sagt at vi skal stille først når det gjelder autonom skipsfart og har åpnet Trondheimsfjorden som testområde. Nå er Sjøfartsdirektoratet og Kystverket med i prosjektet. Det gode med Arendalsuka er at mange toppledere er samlet på samme tid. For oss er det et supplement til andre konferanser, og en mulighet til å treffe noen av dem som ellers ikke oppsøker oss.

UiA: 22 arrangementer

Mens UiO hadde hele 31 arrangementer under Arendalsuka og sendte 100 ansatte, hadde NTNU sju arrangementer. 31 ansatte var i Arendal en eller flere dager. Mortensholm opplyser at universitetet brukte 173 000 kroner på alt som hadde med selve arrangementene å gjøre, som servering, teknikere og prosjektorganisering. I tillegg ble det betalt 114 000 kroner for overnatting. NTNU brukte MS Sandnes til både arrangementer og overnatting, i tillegg overnattet noen ansatte på et annet skip.

Arendalsuka blir arrangert i Universitetet i Agder sitt nærområde. Det betyr at universitetet, som ikke er blant de største i landet, bruker ganske mye tid og penger på augustdagene. Hele 22 arrangementer stod de bak i år.

Kommunikasjonsdirektør Paal Pedersen opplyser til På Høyden at universitetet er tydelig til stede med telt, stand og arrangementer, og trolig bruker mellom 300 000 og 400 000 kroner på Arendalsuka.

– Sentralt samfunnsoppdrag

– Formidling er et av de sentrale samfunnsoppdragene vi har som universitet, vi skal synliggjøre vår utdanning og forskning – og ta kunnskapen i bruk i samfunns- og arbeidslivet. Vi skal bidra inn i viktige samfunnsdebatter og derfor mener vi det er svært viktig å være tydelig tilstede under Arendalsuka, skriver han i en epost.

– I dagens mediebilde opplever UiA at det er viktigere enn noen gang å bidra til kunnskapsbaserte debatter og politikkutvikling, det er noe av årsaken til at vi opplever at vår tilstedeværelse både er riktig og viktig.

I sommer skrev På Høyden om hvor mye penger sektoren skulle bruke på augustdagene i Arendal. Oslomet opplyste den gang at de hadde satt av 150 000 kroner, mens Høgskulen på Vestlandet hadde budsjettert med 125 000 kroner. Universitetene i Stavanger og Tromsø skulle også til Arendal, men hadde langt mindre program enn mange av de andre.