Disse vil bli ny direktør ved UiO

Tolv personer har søkt stillingen som UiOs nye universitetsdirektør. Blant dem visedekan på MN-fakultetet Kristin Vinje.

Mandag denne uka gikk den forlengede søknadsfristen ut for stillingen som universitetsdirektør på Universitetet i Oslo, skriver Uniforum.

Nå foreligger den offentlige søkerlisten. Den viser 12 søkere, åtte menn og fire kvinner. Ingen navn er unntatt offentlighet.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Bør ha kjennskap til sektoren

Universitetsdirektøren er universitetets øverste administrative leder. Stillingen er en åremålsstilling på seks år, med mulighet for forlengelse i én periode. Nåværende universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe har snart sittet i to perioder, og har dermed ikke kunnet søke.

I utlysningsteksten søkes det etter en «erfaren og dyktig leder med kompetanse innen strategisk ledelse, med omfattende erfaring fra ledelse av forvaltning og utvikling av administrasjon innenfor et bredt nedslagsfelt.»

Aktuelle kandidater må dessuten «kunne vise til gjennomføringsevne og dokumenterte resultater fra ledelse og endringsarbeid i komplekse kunnskapsorganisasjoner.»

Videre heter det at den som ansettes «bør ha god kjennskap til utdannings- og forskningssektoren».

Tidligere universitetsdirektør på søkerlisten

Den mest UiO-profilerte søkeren er visedekan på matnat-fakultetet og tidligere Høyre-politiker Kristin Vinje. I fjor ble hun headhuntet rett fra Stortinget til UiO, til en nyopprettet visedekanstilling for innovasjon og samfunnskontakt på MN-fakultetet. Leder for NTL-UiO Ellen Dalen gikk i Uniforum hardt ut mot tilsettingen, og hevdet prosessen var skjedd på ulovlig vis. Nå ønsker Vinje seg altså høyere opp i systemet.

Blant søkerne er også assisterende departementsråd Arne Benjaminsen i Nærings- og fiskeridepartementet. Fra 2001 til 2004 var han universitetsdirektør ved daværende Universitetet i Tromsø.

Dette er hele den offentlige søkerlisten

• Ballestad, Knut Eirik (55) - MALVIK - Daglig leder
  • Benjaminsen, Arne (53) - OSLO - Assisterende departementsråd