Ap ønsker tolv måneder studiestøtte for studenter med barn

Mener det vil gi større stabilitet i gjennom sommeren for familier med studerende foreldre.

Martin Henriksen er utdanningspolitisk talsperson i Arbeiderpartiet.

Arbeiderpartiet foreslår i sitt alternative statsbudsjett for 2019 å innføre tolv måneders studiestøtte for studenter med barn.

- Å være student er en fulltidsjobb, det skal det også være. Men studenter med barn har ikke samme anledning som andre studenter til å jobbe i sommerferien, når også skoler og barnehager holder ferie. Å gi disse foreldrene økonomisk stabilitet, samtidig som vi gir barna mulighet til å feriere sammen med foreldrene sine, er god politikk, sier Martin Henriksen, Arbeiderpartiets utdanningspolitiske talsperson, i en pressemeldingen.

Der skriver Arbeiderpartiet at en av fire studenter har barn, og at en slik ordning vil gi større stabilitet gjennom sommeren for familiene.

Forslaget er oppgitt til å koste staten 159,3 millioner kroner.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.