Dette er den nye rektoren ved UiS

Professor Klaus Mohn ansatt som ny rektor ved Universitetet i Stavanger.

Klaus Mohn er ansatt som rektor ved Universitetet i Stavanger (UiS).

Styret ved Universitetet i Stavanger(UiS) vedtok torsdag å ansatte Klaus Mohn som ny rektor fra og med 1.august 2019.

Mohn kommer fra stillingen som professor i petroleumsøkonomi på Handelshøgskolen ved UiS, og er utdannet samfunnsøkonom, i tillegg til å ha utdannelse i engelsk og historie.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

– Jeg har vokst opp sammen med UiS og sett den rivende utviklingen på nært hold, både fra utsiden og nå fra innsiden. Derfor har jeg ambisjoner på vegne av universitetet. Med en karriere i grensesnittet mellom akademia, næringsliv og samfunn, er jeg svært glad for denne flotte muligheten til å bruke kompetansen i en stor og meningsfylt ledergjerning, sier Mohn i en pressemelding.

Mohn har tidligere jobbet som forsker ved SSB og DNB Markets, samt hatt flere stillinger innenfor økonomi, finans, strategi og kommunikasjon i Statoil. Ved UiS har han vært ansatt som professor siden 2013.

– Dette er en historisk dag, ved at vi har fått den første tilsatte rektoren for universitetet. Jeg er trygg på at nå vi har valgt den rette kandidaten til å videreutvikle UiS, sier nåværende rektor og styreleder Marit Boyesen i pressemeldingen.

Vedtaket var enstemmig.