Opprettet sitt første doktorgradsprogram som universitet

På sakslisten for fredagens styremøte i Oslomet var etableringen av en doktorgrad i ingeniørvitenskap. Det er en historisk begivenhet for det ferske universitetet.

Fakultet for teknologi, kunst og design ved Oslomet fikk fredag et nytt doktorgradsprogram. Det er det første doktorgradsprogrammet universitetets styre har fått opprette på egen hånd.

Etter ti måneder som universitet fikk Oslomet sitt styre fredag en hittil uvant sak på bordet, nemlig etableringen av et doktogradsprogram.

- Grunnen til at vi nå har mulighet til å gjøre dette rundt styrebordet er nettopp fordi vi nå er akreditert som universitet. En av de tydeligste forskjellene mellom høyskoler og universiteter er ifølge loven muligheten til å opprette doktorgradsprogrammer, sa Curt Rice, rektor ved Oslomet, da universitetets styre samlet seg fredag.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Doktorgradsprogrammet det snakkes om er i ingeniørvitenskap, og prosessen frem mot fredagens fremlegg har ifølge Rice vært preget av et tett samarbeid mellom rektoratet og fakultetet.

- Dette er første gang vi legger frem en slik sak for styret, og det blir ikke ofte det skjer. Men dette er en sak av stor interesse, og det er veldig positivt, sa Rice.

Men selv om det å kunne opprette et doktorgradsprogram er nytt for styret ved Oslomet følger selve programmet kjente linjer.

- Vi har ikke funnet på noe nytt her. Dette er noe som er gjort mange plasser før. Det finnes hundrevis av doktorgradsprogrammer i ingeniørvitenskap, så dette er ikke et kjempestort og nytt prosjekt. Det er veletablert konsept med veletablerte strukturer. Det eneste unntaket er at vi kanskje legger større vekt på tverrfaglighet i beskrivelsen av programmet, sa Morten Irgens, prorektor for forskning og utvikling ved Oslomet da han presenterte saken for styret.

Programmet ble opprettet etter enstemmig vedtak.