Årets mest leste saker:

Konfliktene trakk flest lesere til UA

Konflikter peker seg ut som lesermagneter i UAs spalter. Førsteamanuensis Øyvind Eikrem ved Institutt for sosialt arbeid ble kalt inn på instituttlederens kontor og utsatt for sterk kritikk for å ha latt seg intervjue av nettstedet Resett. UAs artikkel om dette var årets mest leste.

Saken om at Øyvind Eikrem ble kalt inn på instituttlederens kontor etter å ha uttalt seg til Resett var årets mest leste sak i Universitetsavisa.
Publisert

Steinnes-konflikten ved Institutt for historiske studier trakk også mange lesere. Saken om at leder Tor Einar Fagerland ved samme institutt trakk seg med umiddelbar virkning et par måneder senere er årets fjerde mest leste sak. Fagerland opplyste at han trakk seg etter en krevende periode. På femteplass finner vi saken om at ledelsen ved instituttet blir beskyldt for «illegitim maktbruk», og på åttende plass en artikkel om at tre professorer ved institutt advarer mot utvikling av en fryktkultur ved instituttet.

Noen gjengangere finnes også: En artikkel fra den årlige Abelkonkurransen er igjen å finne på UAs mest lest-liste. Denne gang handlet det om en oppsiktsvekkende ung vinner på bare 14 år.

Eikrem-saken handlet om uttalelser i etterkant av et dobbeltdrap som rystet Trondheim og resten av landet. Den samme hendelsen var også tema i UAs intervju med professor Berit Berg i slutten av september. Bergs uttalelser skapte ikke like mye uro som Eikrems uttalelser, men artikkelen var den sjuende mest leste av UAs artikler i 2018.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Her er de mest leste UA-artiklene fra 2018:

1. Kalt inn på instituttlederens kontor etter intervju med Resett

Førsteamanuensis Øyvind Eikrem ble kalt inn på instituttlederens kontor og utsatt for sterk kritikk for å ha latt seg intervjue av nettstedet Resett, skrev UA 26. september.

2. Bygget Troll-bil nummer sju med bestefarens originale støpeform

- Det er utrolig gøy å ha fått muligheten til å bygge den sjuende Troll-bilen, 60 år etter at bestefar bygde den sjette, sa NTNU-student Håvard Teigen til UA 18. april.

3. Fortvilte NTNU-ansatte i Brennpunkt-dokumentar

- Vi har møtt mange fortvilte ansatte, sa programskaper Synnøve Bakke som sto bak Brennpunkt-dokumentaren om kontor på NRK 1. Saken ble publisert i UA 25. april.

4. Instituttleder ved NTNU trekker seg med umiddelbar virkning

Tor Einar Fagerland trekker seg fra stillingen som instituttleder ved Institutt for historiske studier ved NTNU, skrev UA 18. oktober.

5. Beskylder ledelsen for «illegitim maktbruk»

Professor Kristian Steinnes er sentrum i en bitter konflikt ved Institutt for historiske studier (IHS). Et varsel om flytting av ham får en gruppe kolleger til å reagere skarpt. – Et uventet og hardt slag, sa Kristian Steinnes om flyttevarselet 28. juni.

6. Han er bare 14 år, men vant Abelkonkurransen

- Jeg ser litt på matematikk som toppidrett, sa Andreas Alberg til UA 6. mars.

7. Mennesker dreper, ikke kulturen deres

Mennesker dreper, ikke kultur. Mennesker er ikke sin kultur. Å hevde slikt er «kulturalisering». Det bryter med de verdiene professor Berit Bergs fag bekjenner seg til, skrev UA 30. september.

8. - Fare for utvikling av fryktkultur

- Ledelsen må ta dette på stort alvor, formaner tre professorer ved Institutt for historiske studier. De advarer mot utvikling av fryktkultur ved instituttet, skrev UA 29. juni.

9. Steikefaren avverget på 16 timers overtid

Det ville blitt omfattende konsekvenser dersom forhandlingene hadde endt med brudd, skrev UA 23. mai.

10. NTNU sperrer epost for Mac-brukere

Etter over en uke med enorme epostproblemer på NTNU har IT-avdelingen torsdag sperret for bruk av epost på Mac, skrev UA 24. mai.

For øvrig har en rekke mer tidløse saker fra tidligere år vært blant de mest leste.

Blant annet disse:

Hvordan skrive referanser?

Hvordan skrive e-post på engelsk?

Hvordan gjøre det bra på muntlig eksamen?

Stor lønnsforskjell etter master- eller doktorgrad

Plutselig fikk alle på NTNU avisene gratis