Næringslivet bekymret for Nord universitets fremtid

Næringslivet og fylkeskommunen er bekymret for universitets framtid, og har sendt bekymringsmelding til Kunnskapsdepartementet. Fredag kommer statsråd Nybø til Nord universitets styremøte for å forklare alvoret.

Tidligere i høst ble det klart at Nord Universitet kan risikere å miste universitetsstatus, etter at Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (Nokut) kom fram til at et av doktorgradsprogrammene ikke holder høy nok kvalitet.

I tillegg ble det i desember kjent at det er en konflikt mellom styreleder ved Nord universitet og universitetets fagforeninger etter et vedtak om å forlenge funksjonstiden for universitetsstyret i to år.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Fylkeskommune og næringsliv bekymret

Etter den interne uroen og oppslag i media har styreleder ved NHO Norland og Bodø Næringsforum, Arve Ulriksen og Hans Albert Nilsen, rettet en bekymringsmelding til forsknings- og høyere utdanningsminister på vegne av næringslivet i Nordland. Bekymringsmeldingen ber statsråden ta nødvendige grep som gjør at universitetet høyner den faglige kvaliteten. I brevet heter det at «den pågående konflikten mellom styreleder, administrasjonen og fagforeningene er ødeleggende for institusjonen, og ikke lenger kan vedvare».

De påpeker at universitetet i dag er Nordlands viktigste rekrutteringsarena til både offentlig og privat sektor, og anser universitetet som avgjørende for at næringslivet skal kunne vokse.

«Eventuell bortfall av universitetsstatus vil gjøre stor skade på næringslivet. […] På vegne av næringslivet ber vi statsråden ta de nødvendige grep som gjør at universitetet utvikler seg i henhold til målsettingene.»

Også fylkesrådsleder i Nordland fylkeskommune, Thomas Norvoll, har sendt bekymringsmelding til Kunnskapsdepartementet. « […] det er viktig med oppslutting og ro rundt styringen av universitetet. Jeg er bekymret for at en akselererende uenighet kan utvikle seg til en konflikt som kan skade universitetet.», skriver han.

For å oppnå universitetsstatus må en utdanningsinstitusjon kunne tilby minst fire kvalitetsgodkjente doktorgradsprogrammer. Nokut har fulgt programmene ved Nord Universitet over tid og har funnet flere faglige mangler. Dermed kan universitetet miste ett av sine fire programmer, noe som kan føre til at de mister sin universitetsstatus. Kombinert med at programmet er forholdsvis nytt, har også Kunnskapsdepartementet strammet inn kravene til doktorgradsprogrammer. Det er deler av grunnen til at programmet står i fare, har Nokut tidligere uttalt til NRK.

LES OGSÅ Han avgjør Nord universitets skjebne
LES OGSÅ Meningsløst å stille samme krav til Nord som til NTNU

Krass kritikk av styret

Samtlige fagforeninger ved Nord universitet sendte tidligere i høst et brev til Kunnskapsdepartementet, der de beskylder styrelederen Vigdis Moe Skarstein for å ha «splittet styret og dermed satt tilliten til egen rolle i spill.», og mener at vedtaket er gjort bak resten av styrets rygg.

Prosessen for vedtaket har blitt høyt kritisert av fagforeningene, som ønsker at det skal reverseres. «Det har ikke vært behandlet og har slett ikke skjedd i samarbeid og overensstemmelse med styremedlemmene. Dette vedtaket må gjøres om umiddelbart.», påpeker de.

Departementet mener på den annen side at Nord universitet har behov for kontinuitet og stabilitet, og derfor får styret to nye år på å rydde opp i faglige utfordringer.

– Jeg har full tillit til styreleder

– Dette er en utfordrende sak for alle parter, og konflikten er et godt bilde på hva et universitetet betyr for samfunnet. Det er mer enn en institusjon for menneskene som studerer der; det spiller også en rolle for næringslivet rundt, sier studentrepresentant i styret, Emma Sara Giskås.

Tross kritikk fra fagforbund og næringsliv, har Giskås full tillit til styreleder.

– Jeg har full tillit til jobben hun gjør. Som studentrepresentant har jeg god kontakt med studentene, som alle mener Nord universitet har en god styreleder. Det har vært krevende å slå sammen flere institusjoner til ett stort universitet, men både rektor og styreleder har jobbet godt på lag med studentene for å lage felles kultur. Vi føler oss ikke overkjørt, og stiller oss bak henne i beslutningene.

– Jeg vil understreket at det er et godt klima og god kultur i styrerommet, selv om det kan virke som noe helt annet når man leser avisene, sier Giskås.

Hun påpeker at hun vil diskutere bekymringsmeldingene fra næringslivet og fylkesrådsleder med resten av styremedlemmene, og ønsker ikke å kommentere meldingene ytterligere.

LES OGSÅ: Får kritikk for manglende forskning