Berit Kjeldstad tildelt Nokuts første ærespris

- Jeg er litt overveldet, men det er utrolig kjekt å bli gjort stas på, sier NTNU-professor Berit Kjeldstad som hedres for sin innsats for å sikre og utvikle kvaliteten i utdanningen de siste 15 årene.

Berit Kjeldstad visste ingenting om at hun skulle få pris, ikke engang at det skulle deles ut pris, da hun meldte seg på Nokuts arrangement. Bildet er tatt ved en tidligere anledning.

– Jeg gratulerer Berit Kjeldstad med en velfortjent ærespris. Hun har et stort hjerte for god utdanning og har viet sitt profesjonelle liv til å bidra til at studentenes utdanning blir bedre. Hennes innsats har vært et viktig bidrag til å føre utdanning ut av forskningsskyggen og gitt undervisning et prestisjeløft, både ved NTNU og nasjonalt, sier Nokutdirektør Terje Mørland i en pressemelding.

Visste ingenting på forhånd

Kjeldstad, som er tidligere prorektor for utdanning ved NTNU, mottok prisen på Nokuts utdanningsfest onsdag kveld.

Den ferske prisvinneren sier til UA at hun ikke visste noe på forhånd og at tildelingen dermed ble en kjempeoverraskelse.

- Jeg begynte å ane noe et stykke ut i Mørlands beskrivelse da han nevnte at prisen gikk til en tidligere prorektor. At det i hele tatt skulle deles ut en slik pris var ikke kjent på forhånd, sier Kjeldstad.

Hun hadde meldt seg på arrangementet fordi det skjer i forbindelse med en konferanse etter hennes hjerte. Utdanningsledelse er nemlig temaet når 350 deltakere samles torsdag.

- Dette er noe jeg har brent for i mange år, og allerede for ti år siden holdt jeg en innledning om utdanningsledelse under NTNUs lederseminar på Oppdal, sier Kjeldstad.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Spilte avgjørende rolle

– Hun har vært en pådriver for utdanningskvalitet, utdanningsledelse, innovasjon og helhetlig tenkning gjennom en lang periode. Som prorektor spilte hun en avgjørende rolle for å løfte arbeid med utdanningskvalitet ved NTNU, samtidig som hun har vært sentral på nasjonalt nivå gjennom ledelse og deltakelse i ulike utvalg og komiteer. Da hun ga seg som prorektor, fortsatte hun som leder av NTNUs avdeling for utdanningskvalitet, som rapporterer til ny prorektor. Hennes innsats inspirerer, avslutter Mørland.

Nokuts ærespris skal deles ut til en person som har gjort særlig innsats for å sikre og utvikle kvaliteten i norsk høyere utdanning i den perioden Nokut har eksistert. Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen feirer 15-årsjubileum, og i den anledning ble æresprisen tildelt for første gang. Den som får prisen må ha gjort en særlig innsats utover eget fagmiljø og institusjon for å synliggjøre, sikre og/eller utvikle kvaliteten i høyere utdanning. Æresprisen gis i form av et diplom og trykket «Visdom» av Kith Mjøen.

- Utrolig kjekt å bli gjort stas på

Juryen har bestått av styreleder i NOKUT Lise Iversen Kulbrandstad, tidligere styreledere i Nokut, Borghild Barth-Heyerdahl Roald og Petter Aaslestad, samt Nokutdirektør Terje Mørland.

De skriver i sin begrunnelse at Kjeldstad som prorektor bygget opp og lanserte NTNUs toppundervisningsprogram, som er en helhetlig satsing for utdanning av høy internasjonal kvalitet. Målet med programmet er å styrke og synliggjøre undervisningskompetanse og bidra til økt læringsutbytte hos studentene. Juryen påpeker videre at satsingen blant annet har ledet frem til to Sentre for fremragende utdanning hvor NTNU er vertsinstitusjon, Engage og Excited. Kjeldstad har også vært sentral i utviklingen av SFU-ordningen som utdanningsstrategi ikke bare på institusjonelt nivå, men også på nasjonalt nivå. Blant annet har dette skjedd gjennom arbeidet hun har gjort i Universitets- og høgskolerådet. Hennes ekspertise og kunnskap er etterspurt både nasjonalt og internasjonalt, ifølge juryen.

- Jeg er litt overveldet, men det er utrolig kjekt å bli gjort stas på. Jeg er jo veldig heldig som får være på NTNU, og har fått et handlingsrom til å satse på det jeg brenner for. I tillegg må jeg gi honnør til alle dem som har benyttet seg av og søkt om å bli med på strategiene vi har satt i gang, sier Kjeldstad til UA.