Funn av brev med mistenkelig pulver på Universitetet i Oslo

Bombegruppa rykket ut til Universitetet i Oslo etter at det ble mottatt brev med mistenkelig pulver.

Politiets bombegruppe kom til Lucy Smiths hus på Blindern for å avdekke hvilket innhold pakken med hvitt pulver har, forteller politiets innsatsleder Tom Berger.
Slik så det ut utenfor Lucy Smiths hus etter at alle naudetatane og politiets bombegruppe var på plass.

Personene som har blitt eksponert for dette, ble ivaretatt av helsepersonell.

– Det er totalt fem personer som har vært i kontakt med brevet. Ingen av disse har følt ubehag, det er et godt tegn, sier operasjonsleder Christian Krohn Engseth til NTB.

Politiet opplyser kl 13.15 at brevet er tatt hånd om av bombegruppa og fraktet bort fra universitetet for videre analyse.

Ukjent hvitt pulver

Brevet har gått via postmottaket til et kontor på universitetet.

– Brevet inneholder et pulver som for oss er ukjent. Vi tar høyde for at det kan være farlig, sier Engseth.

Engseth ønsker ikke å oppgi hvem brevet var rettet mot.

Brevet ble funnet like før klokken 09.57. Politiet meldte om hendelsen klokken 10.48 tirsdag.

UiO i beredskap

- Nå skal vi først sikre pakken og sørge for at vanlig drift her kan tas opp igjen og de fem som har vært i kontakt med pakken har det bra. Så blir det en politietterforskning for å avdekke hvem som er avsender og hvem som skulle ha vært mottaker, og ikke minst å avdekke hva innholdet i pakken faktisk er, sier politiets innsatsleder, Tom Berger, til Uniforum.

Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe har sendt en melding til alle ansatte i sentraladministrasjonen ved UiO. Der går det fram at politiet ikke ser noen grunn til å evakuere Lucy Smiths hus. UiO har satt beredskap og jobber i tett samarbeid med nødetatene, ifølge Uniforum.