Nord besto Nokuts gjennomgang av kvalitetsarbeidet

NOKUT konkluderer med at universitetets kvalitetsarbeid oppfyller alle krav i studietilsynsforskriften.

I januar møtte statsråd Iselin Nybø opp for å fortelle styreleder Vigdis Moe Skarstein og resten av universitetsstyret ved Nord hvor alvorlig det sto til. Nå sier Nokut seg fornøyd.

Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (Nokut) har det siste halvåret gått etter det systematiske kvalitetsarbeidet ved Nord universitet for å kontrollere om de holder den standarden som skal til for å kunne kalle seg nettopp et universitet.

I rapporten som nå er klar konkluderer komitéen med at kvalitetsarbeidet er tilfredsstillende og oppfyller alle lovkrav. «De sakkyndige har tillit til at institusjonens systematiske kvalitetsarbeid sikrer og videreutvikler utdanningskvaliteten» skriver de i rapporten. Med det har universitetsstyret i hvert fall en ting å glede seg over når de møtes onsdag.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

I en pressemelding fra Nord universitet uttrykker Levi Gårseth-Nesbakk, prorektor for utdanning ved Nord universitet, glede over komitéens konklusjon.

- Vi er svært fornøyd med komitéens vurdering. Vi ønsker å legge til rette for kontiunerlig forbedring. Derfor er satsning på kvalitetsarbeid et gjennomgående tema i universitetets overordnede strategi. Et av tiltakene vi har gjort er å etablere felles møteplasser der utdanningskvalitet står i fokus, og dermed skape lav terskel for å melde fra om forbedringspunkter, sier han i pressemeldingen.

Rapporten peker også på punkter til forbedring, slik som internasjonasjonalisering og studentdemokrati. Dette er forslag universitetet vil ta med seg i det videre kvalitetsarbeidet, står det i pressemeldingen.

Det var i oktober 2018 at Nokut ba Nord universitet om å sende inn dokumentasjon om kvalitetsarbeidet ved institusjonen. Det er denne dokumentasjonen Nokut når har gått gjennom, og komitéens rapport skal behandles endelig av Nokut-styret i høst.

I tillegg revideres for tiden også et av doktorgradsprogrammene ved Nord unvierstet. I forbindelse med undersøkelsene av dette er det flere som har snakket om at universitetet kan miste status som nettopp universitet, noe som blant annet førte til at statsråd Iselin Nybø i egen person dukket opp på universitetets styremøte for at styret skulle forstå alvoret.