Nord universitet:

Hansen ansatt som ny rektor

Under onsdagens styremøte ble konstituert rektor Hanne Solheim Hansen valgt som rektor for Nord universitet.

Styremedlem Anders Søderholm benyttet anledningen til å ta en selfie med den nyansatte rektoren Hanne Solheim Hansen under onsdagens styremøte.

Nord universitet sitt styre behandlet onsdag spørsmålet om hvem som skal ta over stillingen som rektor ved universitetet.

Siden den tidligere rektoren Bjørn Olsen gikk av tidligere i januar i år har Hanne Solheim Hansen vært konstituert som rektor ved universitetet.

Nå er det klart at styret ønsker henne som rektor også fremover.

– Jeg er veldig glad for at styret viser med denne tilliten, og jeg er svært motivert for å ta fatt på det spennende arbeidet det er å lede Nord universitet videre, sier den nyansatte rektoren i en pressemelding.

– Jeg er veldig fornøyd med at styret har landet på denne beslutningen. Styret kjenner Solheim Hansen godt gjennom hennes virke som prorektor for utdanning, og hun har i snart et halvt år som konstituert rektor vist seg som svært egnet til å lede universitetet. Vi er trygge på at hun er riktig person til å følge opp dette viktige arbeidet også i årene som kommer, sier styreleder Vigdis Moe Skarstein i pressemeldingen.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Hansen er opprinnelig fra Danmark, men flyttet til Norge som 23-åring. Hun begynte ved den daværende Høgskolen i Nord-Trøndelag i 1995 og har siden den gang vært både faglærer, dekan, studieleder og prorektor for utdanning mens høyskolen tok turen til å bli universitet. Totalt seks personer søkte på stillingen som rektor ved universitetet.