Taibeh Abbasi blir student ved NTNU

Til tross for at hun ikke har oppholdstillatelse i Norge blir den midterste Abbasi-søsteren nå NTNU-student.

En av landets mest omtalte asylsøkere blir NTNU-student til høsten.

– Jeg vil bo her og få meg et normalt liv. Jeg føler meg som en del av Trondheim og Norge. I august skal jeg begynne å studere statsvitenskap ved NTNU, det er planen. Jeg gleder meg skikkelig, sa Taibeh Abbasi under Sommeråpent på NRK torsdag.

Intervjuet i statskanalen var det første etter at familien ble pågrepet av norsk politi i midten av juni og forsøkt sendt til Afghanistan. Utsendelsen vakte sterke reaksjoner, og etter mye om og men fikk familien returnere til Trondheim etter at afghanske myndigheter nektet å ta imot søstrene.

Taibeh er den nest eldste i en søskenflokk på tre. Sammen med moren har de fire bodd i Norge siden 2012.

Så gjenstår det å se om den midterste Abbasi-søsteren klarer å gjennomføre studiene hun starter på. For selv om hun har studieplassen i boks har hun fortsatt ikke oppholdstillatelse i Norge.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.