Studentsamskipnader får ferske midler til arbeid for psykisk helse

Helsedirektoratet har lyst ut 20 millioner til arbeid for å styrke den psykiske helsen og forebygge rusproblemer blant studenter.

I fjor markerte Studentsamskipnaden i Gjøvik, Ålesund og Trondheim 70 år. Nå kan de juble for mer penger til psykisk helse.

Pengene skal deles ut for en periode på tre år, og alle studentsamskipnader kan søke.

– De aller fleste studentene trives, men andelen studenter som oppgir å være ensomme eller ha alvorlige psykiske plager, har økt de siste årene, påpeker Iselin Nybø, minister for forskning og høyere utdanning.

Ifølge utlysningsteksten til Helsedirektoratet er formålet med ordningen å fremme god helse og trivsel blant studenter, samt forebygge problemer knyttet til rusmiddelbruk.

«Tilskuddsordningen skal fremme nytenkning, samarbeid og kunnskapsdeling om forebyggende rusarbeid og psykisk helsearbeid mot studenter» skriver de, og legger til at den skal benyttes til å følge opp funnene i Studentenes helse- og trivselsundersøkelse.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.