Evakuerte elektrobygget etter at eksperiment gikk galt

Fredag gikk brannalarmen i Elektrobygget ved NTNU Gløshaugen.

Elektrobygget ble fredag tømt for folk. Illustrasjonsfoto.

Et eksperiment med gass i et laboratorium på Gløshaugen gikk fredag galt, og det var fare for utslipp av gass.

Hendelsen er under kontroll, og at folk har fått lov til å gå inn i bygget igjen. Da brannalarmen ble utløst kunne en se store grupper studenter og ansatte strømme ut av Elektrobygget.

Kjemisk reaksjon

- Brannvesenet har kontroll på stedet, og det var ikke fare for publikum, skriver politiet i Trøndelag på Twitter.

Dekan Ingrid Schjølberg ved Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk forteller at hendelsen skjedde på et laboratorium for molekylær stråleepitaksi.

- Dette er et materiallaboratorium ved Institutt for elektroniske systemer. Hendelsen skjedde da et materiale ble eksponert for luft. Dette førte til en kjemisk reaksjon som medførte røykutvikling, sier Schjølberg.

Hun forteller at materialet er under kontroll og er satt i en avtrekksbenk med avtrekk ut over taket.

Ikke NTNU-ansatte

- Det var en person til stede på laben da dette skjedde. Han evakuerte raskt. Jeg snakket selv med ham utenfor bygningen. Han følte seg fin, og vi tror dette går veldig bra. Han er rutinemessig sendt til lege for sjekk, sier Schjølberg.

En annen person, som oppholdt seg i et tilstøtende rom, er også sendt til legesjekk.

De to personene er ansatt i en bedrift som har leid laboratorietid av NTNU. Schjølberg sier bedriftslederen er varslet om hendelsen.

Dekanen sier videre at det er for tidlig å si om dette var et hendelig uhell, eller et resultat av rutinebrudd eller lignende.

- Vi må følge opp og undersøke saken før vi konkluderer med hvordan dette har skjedd, sier Schjølberg.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.