Rektorjobben ved NTNU:

Aalborg-rektor sier han ble oppfordret til å søke

- Det er vanskelig å si nei når man får en slik mulighet, sier rektor Per Michael Johansen ved Aalborg Universitet om jobben som rektor ved NTNU.

Per Michael Johansen har tre år igjen av rektorperioden ved Aalborg Universitet. Nå ønsker han å bli NTNU-rektor.

Da UA torsdag fikk innsyn i søkerlista til jobben som NTNU-rektor var det klart at danske Per Michael Johansen er blant søkerne. Flere søkere, som konstituert rektor Anne Borg, dekan Monica Rolfsen og UiB-rektor Dag Rune Olsen hadde på forhånd varslet at de ville søke. Derfor var Johansen kanskje det mest overraskende navnet på lista.

I tillegg har to søkere fått innvilget sitt ønske om at navnene deres ikke offentliggjøres.

LES OGSÅ: Ti personer vil bli NTNUs nye rektor

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

- Vanskelig å si nei til en slik mulighet

Johansen ønsker foreløpig ikke å stille til intervju med Universitetsavisa, men har uttalt seg om jobbsøknaden i en artikkel på nettsidene til Aalborg Universitet.

Der sier han at han ikke søker seg bort fra Aalborg Universitet (AAU), men til en videre karriere fremfor pensjonering.

- Jeg er 59 år, og alle ved at det blir vanskelige å finne nye karrieremuligheter når man har fylt 60. Min rektorperiode ved AAU slutter om tre år, og jeg vet at jeg ikke vil være klar til å gå av med pensjon. Derfor har jeg valgt å søke muligheten for å forlenge min karriere som leder, forklarer Johansen.

Han forteller videre at han gikk inn i ansettelsesprosessen etter å ha blitt oppfordret til det. Han sier imidlertid ikke hvem som har oppfordret ham, men utdyper noe:

- Det er vanskelig å si nei når man får en slik mulighet. NTNU er et internasjonalt anerkjent teknisk universitet med over 40 000 studenter og 8 000 ansatte, sier han og understreker at han fortsatt ser AAU som en interessant arbeidsplass.

Minst to intervjurunder

Johansens kandidatur til rektorjobben har ikke vært nevnt i spekulasjonene i forbindelse med utlysningen. Johansen har vært Aalborg-rektor siden 2014 og er opprinnelig fysiker.

I utlysningen går det frem at den nye rektoren ansettes på åremål for 5,5 år med varighet til og med 31.07.25. Ifølge styreleder Svein Richard Brandtzæg er det ønskelig å ha en kandidat klar like etter nyttår. Brandtzæg har sagt at det vil bli minst to intervjurunder med de interessante kandidatene.

NTNU søker en rektor som blant annet har førstehånds erfaring fra universitetets kjerneområder og høy vitenskapelig kompetanse innenfor ett av universitetets fagområder. Det er et krav til at aktuelle kandidater skal kunne vise til omfattende og vellykket ledelse av større kunnskapsorganisasjoner.

Dette er søkerlista som UA har fått innsyn i. Den beskriver oppgitt navn, alder, arbeidssted, bosted og kjønn:

Syed Toqueer Akhter (52) Jobbsøker/student, Oslo (Mann)

Thorbjørn Gaarder (64) Chief Credit Officer – Dominion Bank, Oslo (Mann)

Anne Borg (61) Konstituert rektor - NTNU, Trondheim (Kvinne)

Per Michael Johansen (59) Rektor – Aalborg Universitet, Aalborg (Mann)

Rudranarayan B (31) Supervisor - AIIMS, New Delhi (Mann)

Monica Rolfsen (53) Dekan - NTNU, Trondheim (Kvinne)

Dag Rune Olsen (57) Rektor – Universitetet i Bergen, Oslo (Mann)

Tor Grande (56) Professor/prodekan – NTNU Trondheim

Søker unntatt offentlighet - Kvinne