25 mill. kroner forsvant på vei fra Kina til NTNU

Pengene har ikke kommet fram fra det lokale næringslivet i Jiangsu-provinsen, til NTNUs prosjektkonto. Nå kan hele prosjektet bli nedlagt.

– Dette viser hvor vanskelig det kan være med internasjonalt samarbeid, sier dekan Björn Gustafsson.

25 millioner fra Jiangsu er øremerket et helseprosjekt der NTNUs fakultet for medisin og helsevitenskap (MH) og næringslivet i Jiangsu-provinsen skulle samarbeide. NTNU skulle også gå inn med 25 millioner.

Selve avtalen er allerede inngått, men ingen felles prosjekter er ennå kommet i gang. Det er økonomiske årsaker til det - pengene fra Kina har uteblitt.

– Så vidt jeg har fått høre, så har det vært problemer knyttet til en person i det private næringslivet. Hun skal ha fått økonomisk støtte fra myndighetene til dette prosjektet. Men pengene har ikke kommet videre, sier Björn Gustafsson, dekan ved MH-fakultetet.

LES OGSÅ: NTNU inngår pilot-samarbeid med Kina

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Økonomien må på plass

I april var Gustafsson og flere kolleger fra MH-fakultetet i Kina, da ble den nye laben «Lade international laboratory» i innovasjonsparken Nanjing Jiangning National High-Tech Development Zone åpnet.

Siden den tid har det skjedd svært lite. Planen var at doktorgradsstipendiater fra begge land skulle jobbe med felles prosjekter, og at forskningsprosjektene skulle føre til direkte innovasjoner som kunne videreutvikles og tas i bruk i Jiangsu.

– Vi setter ikke i gang et samarbeid, verken med næringslivet eller med universitetet, før økonomien i prosjektet er på plass, sier Gustafsson.

Firmaet som var involvert i prosjektet, og som ikke skal ha betalt pengesummen på 25 millioner kroner videre, er nå ute av prosjektet.

Gustafsson reiser tilbake til Kina i midten av november for å se om det er mulig å redde prosjektet.

– Vi må få økonomien på plass, og pengene må komme direkte fra Nanjing Jiangning National High-Tech Development Zone hvis dette skal videreføres. Hvis ikke legger vi ned hele prosjektet, det er fakultetsstyret enige om, sier Gustafsson.

LES OGSÅ: Frykter for etikken i NTNUs Kinasamarbeid

Vanskelig med internasjonalt samarbeid

Han mener saken viser hvor vanskelig internasjonalt samarbeid kan være.

– Behovet for nasjonale retningslinjer er diskutert i HelseOmsorg21-rådet og tatt opp med departementet. Fakultetet har også hatt et møte med PST for å holde dem informert. Politikerne ønsker at vi samarbeider med Kina, og for fakultetet er det viktig med internasjonalt samarbeid – det er et stort potensial i akademisk samarbeid med kinesiske partnere, sier Gustafsson.

Samtidig byr slike samarbeid også på mange utfordringer, sier Gustafsson.

– Nå er situasjonen vanskelig. Vi er dog fortsatt innstilt på å få til en god avtale og et produktivt samarbeid, sier han.