Skogestad hedret for fremragende bidrag

Professor Sigurd Skogestad ved NTNUs Institutt for kjemisk prosessteknologi ble hedret i Orlando.

NTNU-professor Sigurd Skogestad er leder for SFI-en SUBPRO.

Skogestad ble tirsdag 12. november tildelt prisen «Computing in Chemical Engineering Award». Prisen ble delt ut under AIChEs årlige møte i Orlando og var en del av CAST Division Awards.

AIChE er forkortelsen for The American Institute of Chemical Engineers. Organisasjonen omfatter over 60 000 medlemmer fra mer enn 110 land.

Prisen Skogestad ble tildelt er ment å anerkjenne fremragende bidrag i anvendelse av databehandling og systemteknologi i kjemisk teknologi.

Han ble for øvrig allerede i 1989 tildelt Ted Peterson Award fra AIChE, og har mottatt flere andre priser i løpet av karrieren. Skogestad er også Fellow of the International Federation of Automatic Control og Fellow of the American Institute of Chemical Engineers.

Den tidligere instituttlederen har vært professor siden 1987. Siden 2015 har han ledet Subsea production and processing (SUBPRO), som er et Senter for forskningsdrevet innovasjon ved NTNU.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.