Psykologtjenester:

Mener Ansa ikke har fulgt anbudsreglene

Onlinepsykologene sier Ansa ikke ville legge psykologtjenestene ut på anbud. Anders Petterød Halvorsen i Ansa mener imidlertid at de har fulgt reglene.

Anders Petterød Halvorsen, generalsekretær i Ansa, sier Ansa har fulgt reglene.
Bjørnar Haara, Onlinepsykologene

Ansa (Association of Norwegian students abroad) tilbyr i dag psykologtjenester på nett til sine utenlandsstudenter, gjennom leverandøren Lifekeys.

Denne leveransen baserer seg på en anbudsprosess i årsskiftet 2017-2018.

Men nå ønsker flere leverandører å tilby psykologtjenester til utenlandsstudentene. Bjørnar Haara i Onlinepsykologene sier de ønsker å kunne bistå norske studenter i utlandet med videobasert terapi.

– Vi så fram til en anbudsrunde. Da vi kontaktet Ansa var svaret at de ville fortsette samarbeidet med tidligere tilbyder av tjenesten, og ikke legge det ut på anbud, sier Haara.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Ba Kunnskapsdepartementet om uttalelse

Dermed tok psykologfirmaet kontakt med Kunnskapsdepartementet, for å forhøre seg om tjenestene måtte legges ut på anbud.

– Det har vi nå fått medhold i, og vi ser frem til en rettferdig anbudsrunde, sier Haara.

Kunnskapsdepartementet slår i sitt brev til Ansa fast at det er nødvendig med en anbudsrunde.

I brevet står det at Ansa regnes som en studentsamskipnad. Etter gjennomgang av regnskapene til Ansa og andre tilsendte opplysninger, har KD konkludert med at Ansa må følge anskaffelsesregelverket.

LES OGSÅ: NTNU ber studenter i Hongkong reise hjem

– Følger regelverket

Generalsekretær Anders Petterød Halvorsen i Ansa mener imidlertid at Ansa har fulgt og følger anbudsregelverket.

– Vi mener at vi skal følge offentlige anbudsregler, og er enige i konklusjonen til KD her. Hvis Ansa får støtte gjennom tilskuddsordningen for videre drift av tilbudet, vil det utlyses en anbudsprosess, sier han.

– Men Onlinepsykologene mener at dere ikke har fulgt anbudsregelverket?

– I siste kvartal av 2018 søkte Ansa om midler til å utvide tilbudet, med en videreføring av leverandør. Dette gjorde vi for å skaffe en oversikt over behovet for fremtidig prosjektsøknad, sier Halvorsen.

Vil bli anbudsprosess

Han mener det er denne utvidelsen av tilbudet som er stridens kjerne.

– Vi ser at vi fikk en henvendelse fra Onlinepsykologene i mai 2019. Men vi mener altså at vi har forholdt oss til reglementet, og har i søknadspapirene for tilskudd gjennom Helsedirektoratet for 2020 beskrevet at det vil bli en anbudsprosess. Vi håper selvfølgelig at leverandører føler de kan søke på den når den tid kommer, sier Halvorsen.