Setter i gang konkurranse for å gjøre UH-sektoren mer miljøvennlig

Mindre røtt kjøtt, færre flyreiser og mer gjenbruk. Det er blant forslagene til å gjøre sektoren mer miljøvennlig.

Hvor mye rødt kjøtt som serveres og hvor mye det reises er blant tingene statsråd Iselin Nybø nå vil måle for å kåre sektorens mest miljøvennlige.

- Universitetene og høyskolene vet mest om miljø- og klimaendringene og hvordan vi skal bekjempe dem. Da må vi leve som vi lærer, sier statsråd Iselin Nybø i en pressemelding fra Kunnskapsdepartementet.

Hun drar nå igang en konkurranse mellom institusjonene i sektoren for å få vise frem miljø- og klimaavtrykket, samt få fart på omstillingen. I konkurransen vil høyskolene og universitetene får grønt, gult eller rødt kort innen ulike kategorier.

De åtte hovedkategoriene er forslag fra konsulentselskapet Asplan Viak som har utarbeidet en rapport med forslag til hvordan konkurransen, som skal være frivillig, kan gjennomføres.

De åtte er reiser, avfall, innkjøp og anskaffelser, mat og servering, vannforbruk, bygg- og materialbruk, energibruk og økologi. I disse kategoriene ligger alt fra antallet vegetarmåltider som serveres til gjenbruk av materialer og forslag om kartløsning som viser bidrag til biologisk mangfold.

Institusjonene i sektoren skal nå vurdere forslagene før startsskuddet for konkurransen går ved nyttår.

- Vi starter med å overvåke det fysiske, klima- og miljøaspekter på campus, som vi kan telle. Samtidig vil vi på sikt også gjerne ha med hvordan institusjonene prioriterer forskning og undervisning knyttet opp mot klima og det grønne skiftet, sier Nybø i pressemeldingen.

Hun håper konkurransen vil motivere institusjonene til å bli bedre på klima og påpeker at litt kan bety mye i en så stor sektor.

- Med 300.000 studenter og 38.000 ansatte, og et samlet campusareal på 3,4 millioner kvadratmeter, eller nesten 500 fotballbaner, vil klimatiltak her ha stor effekt og betydning.

LES OGSÅ: NTNU vil ha ABE-kutt med miljøprofil

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.