USN vant pris for utdanningskvalitet

Utdanningskvalitetsprisen for høyere utdanning ble delt ut under UHR-konferansen tirsdag.

Universitetet i Sørøst-Norge fikk prisen på en million kroner.

Utdanningskvalitetsprisen for høyere utdanning for 2019 gikk til Universitetet i Sørøst-Norge og deres tiltak «En modell for arbeidslivsrelevans - Industrimaster i system engineering».

- Det er et fremragende tiltak som hever kvaliteten på ingeninørutdanningen på en forbilledlig måte, sa statsråd Iselin Nybø da hun leste fra juryens begrunnelse.

Tiltaket gir studenter en bedre kobling til industrien gjennom praktiske oppgaver og samarbeid med bedrifter.

Prisen deles ut av Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høyere utdanning (Diku), og belønner fremragende arbeid med utdanningskvalitet. Ifølge prisens nettsider skal den i tillegg stimulere institusjonene og fagmiljøene til systematisk arbeid med å videreutvikle kvaliteten på utdanningene. I år var 13 tiltak nominert til prisen.

I tillegg til heder og ære får prisvinneren også med seg en million kroner.