Ønsker fagskolene inn i det gode samordnede selskap

Blir først ut med ny opptaksplattform som etter hvert også skal brukes av universiteter og høyskoler.

For å styrke fagskolene ønsker Stortinget at de skal gjennomføre samordnet opptak på lik linje med annen høyere utdanning.

For å styrke fagskolene ønsker Stortinget og regjeringen at det etableres et samordnet opptak til yrkesfaglig høyere utdanning ved fagskolene på lik linje med opptaket for annen høyere utdanning. Det skriver Direktoratet for IKT og fellestjenester i høyere utdanning og forskning (Unit) i en pressemelding.

Derfor vil det første samordnede opptaket for norske fagskoler finne sted våren 2020. Prosjektet med å utvikle opptakssystemet har foregått siden 2017.

- Akkurat nå arbeides det med tilpasning av søkerportal, samt tjenesten som skal brukes for å kjøre selve opptaket og korrekt tildeling av studieplasser. Unit gjennomfører dette i samarbeid med fagskolene, og prosjektet har høy prioritet, sier avdelingsdirektør Jørgen Ofstad i Unit.

Ifølge pressemeldingen vil dette også komme resten av høyere utdanning til gode, ettersom opptaket er det første som skal kjøres på en ny opptaksplattform. Plattformen skal senere utvides til å også gjelde grunn- og masterutdanninger ved universiteter og høyskoler.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.