UiO:

Tok disputasen via Skype i stedet for å fly inn fra USA

Fredag var professor Franklin Lewis opponent på Blindern - på storskjerm fra Chicago. Med konferanseutstyr kan UiO få de største kapasitetene og samtidig redusere antall flyreiser.

Med Skype fikk UiO mulighet til å velge Franklin Lewis som andreopponent ved disputasen til Nina Zandjani.

– Det er første gang vi har en opponent på Skype. Dette er ekstra interessant for meg, fordi jeg var den som introduserte fjernundervisning på UiO for 30 år siden, sier Antin Fougner Rydning, professor ved Institutt for litteratur, områdestudier og europeiske språk (ILOS), til avisen Uniforum.

Fjernundervisning fikk en intens popularitet, før interessen brått ble borte. Med det nye fokuset på mindre reising, har dette på nytt blitt aktuelt, forteller hun.

Det er ti minutter til Nina Zandjani skal disputere med opponent på storskjerm.

– Jeg er foreløpig ikke nervøs. Det hadde jo vært morsomt å se ham live, men dette kommer til å fungere veldig fint, tror hun.

Skal reise mindre

ILOS er ikke alene om å se fordelene med opponenter på konferanseutstyr. Spesielt når de holder til så langt unna som Franklin Lewis i Chicago. Når universitetsstyret møtes neste gang skal de diskutere hvordan de skal begrense CO2 –utslippene ved UiO. Da er disputasene, som det blir stadig flere av, en del av debatten.

Universitetet vurderer ifølge sakspapirene fra universitetsdirektør Arne Benjaminsen å benytte videokonferanseutstyr oftere ved sensur, gjesteforelesninger og lignende. Et forslag er at andreopponenter i disputaser så langt det er mulig bør delta per videokonferanse.

Fikk mulighet til å velge den beste

Nina Zandjani sammenligner i sin avhandling ulike tyske oversettelser av det persiske middelalderverket Golestān, eller Rosehagen. Det er ikke mange i verden som har kunnskap både om oversettelse og iransk og tysk kultur. Beslutningen var derfor enkel da Lewis ikke hadde mulighet til å dra til Oslo.

– Med Skype kan vi få de største kapasitetene som er for travle til å reise, og samtidig være med på å sette et grønt avtrykk, påpeker Rydning.

– Vi hadde en middag i går hvor vi fikk mulighet til å snakke sammen. Det gir en annen opplevelse.

Et vellykket forsøk

Doktoranden er akkurat ferdig med en beskrivelse av hvordan man kan oversette kulturelle referanser på tvers av tid og kultur, når Franklin Lewis dukker opp på skjermen. Han viser fram slipset sitt med et tekstutdrag fra Rosehagen, mens han berømmer kandidaten for en interessant innføring. Kontrasten til resten av disputasen som har hatt en svært tradisjonell form, skaper munterhet blant publikum.

De første små pausene, som skyldes en liten forsinkelse i lyden, venner vi oss fort til, og samtalen mellom de to opponentene og kandidaten går naturlig og uanstrengt.

Etter disputasen er arrangøren strålende fornøyd med instituttets første forsøk med disputas på Skype.

– Prosjektet opplevdes som tvers igjennom vellykket. Det ble stående applaus for gjennomføringen som gikk helt prikkfritt for seg. Både kandidaten og de to opponentene var svært komfortable med opplegget, konstaterer Rydning.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.