Universitetet i Tromsø svindlet for 1,2 millioner euro

I høst ble Universitetet i Tromsø svindlet for 1,2 millioner euro, eller noe over 12 millioner kroner, ved hjelp av en falsk faktura. Ingen er pågrepet i saken.

Svindlet for millionbeløp. – Hendelser som dette utfordrer eksisterende systemer og rutiner, sier universitetsdirektør Jørgen Fossland.

Nordlys skriver at Universitetet i Tromsø (UiT) mottok fakturaen i oktober som delbetaling for en røntgenmaskin fra en utenlandsk leverandør. Få dager senere mottok de en ny melding med oppdatert betalingsinformasjon. Betalingen ble endret og utført.

UiT skriver i en pressemelding at fakturaen var korrekt og fra riktig leverandør.

Få dager senere fikk UiT en ny melding fra det som tilsynelatende var leverandøren, med ny faktura med oppdatert betalingsinformasjon og bekreftelser på dette. Endringen ble effektuert og betaling gjennomført i samsvar med UiTs rutiner.

Ingen pågrepet eller mistenkt

En uke etter betalingsdatoen ble det oppdaget at leverandøren likevel ikke hadde mottatt betalingen, og at UiT var utsatt for svindel. Samme dag ble svindelen meldt til politiet og til universitetets bankforbindelse. Kunnskapsdepartementet er også informert om forholdet.

– Hendelser som dette utfordrer eksisterende systemer og rutiner, og vi ser at det er nødvendig å ha økt årvåkenhet ved større transaksjoner, spesielt ved kjøp fra utlandet, sier universitetsdirektør Jørgen Fossland.

Troms politidistrikt og Kripos har forsøkt å identifisere gjerningspersonene i saken, men har dessverre ikke lyktes, opplyser politiet.

Internasjonale nettverk

Kriminelle utnytter ofte tidspress og særlig sårbare perioder hvor det kan være vanskelig for enkeltpersoner i bedriften å ha full oversikt over hva som skal betales til hvem. Det er viktig å være klar over at offentlige anskaffelser blir kunngjort i offentlige registre, og at dette er informasjon som kriminelle kan utnytte, skriver politiet i en pressemelding.

– Gjerningspersonene er ofte knyttet til internasjonale nettverk som er utfordrende å etterforske og identifisere, og pengene går ofte tapt. Det viktigste er derfor forebyggende tiltak for å unngå å bli lurt, heter det i pressemeldingen.