Nord slår tilbake mot studenter

Universitetet slår tilbake etter at en gruppe studenter på Nesna hyret advokat for å få gjøre ferdig utdanningen sin på campusen, som nå gradvis legges ned.

Nord universitet, her ved rektor Hanne Solheim Hansen, tar ikke studentenes klage til følge.

– Vi har rettslig grunnlag for vedtaket om nedleggelse av studiestedet på Nesna. Klagen er dermed basert på forutsetninger som ikke stemmer, og vi har begrunnet dette i vårt tilsvar, sier rektor Hanne Solheim Hansen i en pressemelding fra Nord universitet.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

I sitt tilsvar skriver de at det er opp til universitetet å bestemme studiestedstruktur, og argumenterer både for at selve nedleggelsen er gyldig og for at endringen av sted for fysiske samlinger er lovlig. Derfor tar de ikke klagen til følge.

- Fra høsten 2022 skal disse studentene i all hovedsak ha sine fysiske samlinger i Mo i Rana. Vi registrerer at studentene som står bak klagen ikke er fornøyde med dette. Nord universitet kan ikke se at endring av sted for samlingene vil ha store konsekvenser for studieløpet deres, sier rektoren videre.

Det var tidligere i mai at frustrerte studenter engasjerte advokat for å få fullføre studiene der de startet - på Nesna.

Hva som blir neste steg er foreløpig ikke avklart. Tilsvaret fra Nord universitet kommer i samme øyeblikk som en tredagers hjemmeeksamen for studentene.

- Jeg har såvidt lest gjennom brevet her på morgenkvisten, og ser det er mye som ikke stemmer. Det er ganske tynn suppe, så jeg ser frem til å ha et møte med advokaten og de andre studentene med en gang eksamen er levert for å finne ut hva vi gjør videre, sier Kathrine Øines Dishington Johnsen, talsperson for studentene, til Universitetsavisa.