Undersøkelse: Høyre er det største partiet blant universitetsutdannede

Høyre er partiet med høyest oppslutning i en fersk meningsmåling blant universitetsutdannede. Arbeiderpartiet taper terreng.

Erna Solberg og Høyre seiler fram på ny måling.

– Styringspartiene Høyre og Arbeiderpartiet har tradisjonelt fått stor oppslutning blant akademikere. Nå ser vi at Arbeiderpartiet taper terreng. Høyt utdannede er opptatt av utdanning og skolepolitikk, klima, arbeidsplasser og verdiskaping, og det kan synes som om Arbeiderpartiet sliter med å markere seg på disse områdene på en måte som engasjerer denne gruppen, sier Akademikernes leder Kari Sollien.

I den ferske meningsmålingen får Høyre en oppslutning på 27 prosent, mens Arbeiderpartiet får 20. Partiet med tredje størst oppslutning er MDG, som får 13 prosent. Til sammen får miljøpartiene SV, Venstre og MDG en samlet oppslutning på 32 prosent i målingen.

– Klima og miljø er den saken som opptar flest akademikervelgere. At SV, Venstre og MDG, som har sterk miljøprofil, gjør det bra blant akademikervelgere, er derfor ikke så overraskende, sier Sollien.

Universitetsutdannede respondenter

Undersøkelsen er gjennomført av Respons på oppdrag for Akademikerne i perioden 4.–17. juni. De 899 respondentene er universitetsutdannede personer både med og uten medlemskap i Akademikernes medlemsforeninger.

Rødt får en oppslutning på 9 prosent, mens SV, Senterpartiet og KrF får henholdsvis 12, 5 og 2 prosent. Venstre og Frp får en oppslutning på henholdsvis 7 og 4 prosent.

Økende antall høyt utdannede

Et økende antall personer i Norge har en universitets- eller høyskoleutdanning. I 2013 var tallet på personer med master- eller doktorgrader om lag 289.000, ifølge SSB. I 2019 var dette tallet steget til 445.000.

– Akademikere blir en stadig viktigere velgergruppe, og flere og flere unge velger å ta utdanning. Det er bra. Norge skal gjennom en omstilling mot lavutslippssamfunnet og må skape nye eksportnæringer og arbeidsplasser på veien, sier Sollien.

Hun legger til at høy utdanning gir arbeidslivet viktig spisskompetanse, produktivitet og omstillingsevne.