Mulig overgrepsskandale ved britisk universitet

University of St. Andrews i Skottland har mottatt over 20 påstander om overgrep på campus, og flere av dem er koblet til studentbrorskap ved universitetet.

University of St. Andrews

Det historiske og prestisjetunge skotske universitetet St. Andrews i byen med samme navn, er i hardt vær etter at flere kvinner har rapportert om å ha blitt voldtatt av medstudenter. Påstandene skjer anonymt gjennom Instagram-profilen St. Andrews survivors. Dette melder CNN.

Det dreier seg opp imot 20 påstander om seksuelle overgrep, og enda flere påstander om seksuelt motiverte fysiske angrep og seksuell tvang.

Flere av påstandene om seksuelle overgrep kobles til studentbrorskapet Alpha Epsilon Pi, som er en studentforening inspirert av lignende foreninger ved amerikanske universiteter.

En av historiene som er postet på Instagram-siden går som følger:

"På førsteåret opplevde jeg at en gutt tilbød seg å følge meg tilbake til der jeg bodde, og dermed tvang seg inn på rommet mitt og voldtok meg. Han starter på fjerdeåret nå snart, og jeg ser ham hele tiden. Jeg skulle ønske jeg kunne forhindret at det også skjer med andre, men jeg var på førsteåret og visste ikke hva jeg skulle gjøre. Han har en kjæreste nå, og jeg undres om hun vet hva han har gjort. Kvinner: Selv om han er god mot deg, så betyr ikke det at han ikke er i stand til å voldta."

Universitetet har kommet med en uttalelse om at de ønsker å høre historiene fra studentene som har delt sine erfaringer på Instagram-siden.

– Universitetets primære oppgave er å forsikre overleverne om at vi støtter deres valg, og er klare og villige til å ta beslutninger, sende anmeldelser til politiet, og bidra med støtte i tiden som kommer.

Alpha Epsilon Pi er ikke en offisiell studentforening ved universitetet.