Vil lage kart som kan forutsi hvor avfall ender opp på norske strender

Havforskningsinstituttet mener de kan lage modeller som kan forutsi hvor søppel fra andre land ender opp på norske strender.

Illustrasjonsbilde: Innsamling av plastsøppel i Froan naturreservat våren 2020.

Plastavfallet man finner mest av på norske strender er tynne taustumper, korker, og små og store, skriver Havforskningsinstituttet på sine nettsider.

Postdoktor Mats Huserbråten mener man kan bruke eksisterende modeller som viser hvor fiskeegg og larver driver fra gytefelt, til å vise hvor plastsøppel ender opp.

– Når du plukker søppel på strender i Norge, kan du finne plastavfall fra Nederland, Belgia, Danmark, Storbritannia, Irland og Skottland, sier Huserbråten.

Han ønsker nå å lage en modell som forutsier hvor man bør gå og plukke søppel på strendene. Modellen skal da legges inn i kartløsninger for strandryddere.

– Modellene viser at plastavfall som driver langs norskekysten kan drive helt opp til Barentshavet og videre inn i Polhavet. Plukker man opp det man finner her, forhindrer vi at det sprer seg videre.