Flere nekter å forklare seg til NTNUs advokater

Advokatfirmaet som gransker førsteamanuensis Øyvind Eikrem sliter med å få folk til å stille opp til møter.

Filter Nyheter skrev i februar at førsteamanuensis Øyvind Eikrem sto bak en facebook-profil som delte innvandrerfiendtlig innhold.

Det skriver Khrono.

Advokatfirmaet Simonsen Vogt Wiig gransker en anonym facebook-profil som Filter Nyheter tidligere har skrevet at førsteamanuensis Øyvind Eikrem står bak.

Les mer: Mener Eikrem sto bak Fb-profil med innvandrerfiendtlig innhold.

Firmaet er leid inn av NTNU for å finne fakta i saken, og har nå kalt inn flere personer til avhør i saken. Ifølge Khrono har minst fire personer, i tillegg til Øyvind Eikrem selv, takket nei til å møte advokatene.

Ber om møte

En vitenskapelig ansatt ved et annet universitet enn NTNU fikk en e-post fra NTNUs advokat i forrige uke, der hun ber om møte i saken.

«På bakgrunn av de undersøkelser vi har gjennomført, har vi grunn til å tro at du kan ha informasjon av betydning for vårt arbeid», står det i e-posten.

Vedkommende sier at han reagerte kraftig på e-posten, og at han ikke vet hvordan hans navn kan ha blitt dratt inn i dette.

Han sier også at NTNUs personalhåndtering og konfliktløsning blir snakket om ved universitetet der han jobber, og at mange undrer seg over framgangsmåtene.

I tillegg har flere NTNU-ansatte blitt bedt om å møte advokaten, men takket nei.

Vil ikke uttale seg

Khrono har spurt advokat Marianne Kartum i advokatfirmaet Simonsen Vogt Wiig om hvordan de hadde fått tak i navnene på folk som nå blir kontaktet, men Kartum ønsker ikke å uttale seg i forbindelse med saken.

Khrono har også sendt spørsmål til tidligere dekan Marit Reitan, nå prorektor, og konstituert dekan Tine Arntzen Hestbek.

De vil ikke uttale seg om hvordan advokatfirmaet utfører undersøkelsen, og sier de ikke er kjent med hvilken informasjon firmaet så langt har innhentet. De sier også at advokatene tar kontakt med arbeidsgiver dersom de vil snakke med ansatte som er tilknyttet Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap, øvrige må de ta kontakt med direkte, ifølge Khrono.