Hun blir ny direktør for Forskningsrådet

Mari Sundli Tveit tar over stafettpinnen etter John-Arne Røttingen.

Tidligere NMBU-rektor og UHR-leder Mari Sundli Tveit tar over roret i Norges forskningsråd.

Tidligere rektor ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, og nåværende direktør for politikk i NHO, Mari Sundli Tveit tar over som administrerende direktør i Norges forskningsråd.

Tveit har også tidligere vært leder i Universitets- og høgskolerådet.

- Mari kombinerer solid ledererfaring og endringsledelse med en imponerende forsknings- og forskningspolitisk kompetanse. I tillegg har hun kunnskap om næringslivets forsknings og innovasjonsbehov gjennom sin erfaring i NHO, sier Forskningsrådets styreleder Hilde Tonne i en pressemelding.

Tveit tiltrer jobben 01. mars neste år.

- Jeg er veldig takknemlig for at jeg får denne muligheten. Jeg har mye ugjort i NHO, og skulle gjerne vært der lenger, men dette er rett og slett en drømmejobb for meg, sier Tveit.

Sundli Tveits søknad var ikke kjent i offentligheten. På listen sto to kvinner og 14 menn. Begge de kvinnelige søkerne var unntatt offentlighet. Blant de offentliggjorte navnene, var rektor ved Universitetet i Bergen Dag Rune Olsen et av de mest kjente.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.